Aimée & Jaguar
Genre: Drama
| Duur: 2u05 | Release: 19 Januari 2000 | Land: Duitsland | Regie: Max Färberböck | Cast: Heike Makatsch, Juliane Köhler, Maria Schrader
De Duitse film kan in België niet op veel interesse rekenen. Toch worden er daar nog zeer degelijke films gemaakt die zeer nauw aan onze levenscultuur en visie aansluiten. Deze negatieve instelling is voor een groot stuk te wijten aan de 2de wereldoorlog en het nazisme.
Deze 'Aimée & Jaguar' speelt zich ook af in de 2de wereldoorlog. We krijgen een mooie, objectieve en menselijke visie over zowel het leger, de behoede bourgeoisie, de gewone burger, de joden als de andersgeaarden in deze gruwelijke tijden.
Op de redactie van een naziblad werkt Felice (Maria Schrader), zij is van Joodse afkomst en werkt tevens als informante voor de geallieerden. Door haar vriendin Ilse komt Lilly, een gewone huisvrouw met vier kinderen en "Mutterkreuztragerin" (een soort decoratie voor grote arische gezinnen), in contact met Felice. Lilly die hunkert naar liefde en zich aan gelijk welke man geeft, ontdekt bij haar een soort ware liefde.
Felice speelt in het begin gewoon een spel. Zij wil deze knappe Duitse vrouw die de joden van op afstand kan ruiken in haar macht krijgen, maar dit spel verandert naar wederzijdse liefde. De vorige vriendin van Felice, Ilse verlaat ze uit liefde voor Lilly.
Als de 'slag van Berlijn' in november 1943 begint, vluchten alle vriendinnen van Felice weg en zij blijft achter bij haar geliefde en wil samen met haar wachten op het einde van de oorlog. Een dramatische beslissing.
Het levensgevoel van de mensen in de 2de wereldoorlog wordt voortreffelijk in beeld gebracht; de bombardementen, de Gestapo, de terreur. In Duitsland hebben de mensen van elke dag die hun nog restte het beste proberen te maken, een soort levenslust als verweer tegen de waanzin van oorlog.
En dat is een menselijk aspect dat bij ons niet altijd geaccepteerd wordt, maar dat ginds algemeen aanwezig was.
Ondanks de zeer mooie intensieve erotische scènes van twee liefhebbende vrouwen (nog niet veel gezien in andere films), - die zo menselijk en discreet weergegeven zijn dat ze een soort begrip opbrengen bij de kijker i.v.m. lesbische liefde - het prachtige acteertalent van de hoofdrolspeelsters en het menselijk weergeven van de ellende en gruwel van een oorlog, is deze film wat aan de zware kant en zijn de 125 minuten niet genoeg om deze film helder naar buiten te laten komen.
Dat de film begint in 1943 hebben we begrepen maar over welke tijdspanne de rest van de film gaat, daar hebben we het raden naar. Ook het einde van de film is iets te snel; een scène waar Lilly op zoek gaat in het concentratiekamp naar Felice en we de gevolgen daarvan zien, zou zeker verhelderend geweest zijn. Ook de vertelstructuur in het begin en op het einde komt wat theatraal over.
Dat deze film gemaakt is in financiële samenwerking met de WDR en dus nog vele malen op TV te zien zal zijn, zien we duidelijk in het beeldformaat en de tijdsduur en dat doet de huidige filmcrisis in de Duitse bioscopen zeker geen goed. Toch is 'Aimée & Jaguar' een aanrader. Hij laat zien dat men ook zonder provocerende en decadente scènes een mooie film kan maken over oorlog, jodenvervolging en een tragische (lesbische) liefde.