Anatomie d'une chute

Genre: Drama | Duur: 2u30 | 2023 | Release: 30 Augustus 2023 | Land: Frankrijk | Regie: Justine Triet | Cast: Sandra Hüller, Swann Arlaud, Milo Machado Graner, Antoine Reinartz, Samuel Theis, Camille Rutherford

Als een soort ongenode gast vallen we binnen in een chalet in de bergen, omringd door sneeuw. De familie die er woont, beleeft een tragedie en wij zijn er getuige van. In de twee en een half uur die daar op volgen, wordt een drama gereconstrueerd en een gezinsleven gedeconstrueerd. Gouden Palmwinnaar Anatomie d'une chute hakt zijn personages aan stukken en gaat voor het merg.

In deze soms wat logge praatfilm moet de schrijfster Sandra uitleggen wat er gebeurd is met haar man, maar dat blijkt al snel tot gevolg te hebben dat ze geen enkel persoonlijk detail onvermeld mag laten, hoe onbelangrijk het schijnbaar ook is. Ze beschrijft, bekent, ontkent en ziet zich vooral geconfronteerd met de onmogelijkheid om aan een buitenstaander uit te leggen hoe de onconventionele relatie in elkaar zat. We kunnen als buitenstaander nooit iemand of iets doorgronden. Elk relaas blijft een versie. Voor de 13-jarige zoon van het gezin, wentelt de wereld. Hij moet zijn ouders plots met een andere bril op bekijken en komt tot ontnuchterende conclusies.

In deze niets ontziende, kille waarneming van familiedynamiek wordt het de kijker niet gemakkelijk gemaakt. De dialogen kolken woest, het publiek verdrinkt haast. Niet alleen in woorden, maar ook in visies. Welke versie is de waarheid? Regisseur Justine Triet onderzoekt met cerebrale ernst de lijn tussen fictie en realiteit, in een rechtbankdrama dat via zijn titel rechtstreeks verwijst naar het grandioze Anatamy of a Murder van Preminger. Uiteindelijk wordt hier geen sterfgeval geanalyseerd, maar een huwelijksleven.

Een nietsontziende deconstructie van een huwelijksleven

Met dit extreem rationeel relaas, dat welk sentiment dan ook met enige verwaandheid uit de weg gaat, weet Triet de kijker vast te houden, al kan je je op bepaalde momenten wel afvragen of we de relatie die centraal staat wel in die mate willen kennen. Maar net de vraag of het ons eigenlijk allemaal wel aangaat, toont aan hoezeer deze film zijn publiek opslorpt. De koele observerende stijl vergroot alleen maar ons ongemak.

Sandra Hüller (Toni Erdmann, Ich bin dein Mensch) is als gewoonlijk fenomenaal in het vatten van nuances. De flegmatische Swann Arlaud blijft wat in haar schaduw staan. De zoon dus huizes wordt met een verbazingwekkend inlevingsvermogen vertolkt. De jonge Milo Machado Graner is verbluffend goed in zijn extreem emotionele rol.

Anatomie d'une chute is vrij compromisloos en daardoor ook wat bruut, intens en zwaar op de hand, maar is dan ook net het soort cinema dat je niet voor het amusement gaat bekijken.