Bad Boys II

Genre: Actiekomedie | Duur: 2u27 | 2003 | Release: 8 Oktober 2003 | Land: VS | Regie: Michael Bay | Cast: Martin Lawrence, Will Smith, Jordi Mollà, Gabrielle Union

Niets lijkt meer op een gebrek aan inspiratie te duiden dan een sequel te maken op een film die intussen al 8 jaar oud is. Terminator 3 deed er 11 jaar over en is er goed vanaf gekomen (al zag je de 56-jarige Schwarzenegger wel eens naar een wat minder onstuimig leven als pakweg senator snakken), maar werd dan ook voorafgegaan door twee zeer sterke voorgangers. Bad Boys II wil - zonder dat daar ook maar iemand om gevraagd heeft - laten zien hoe het de agenten Burnett en Lowrey uit Bad Boys is vergaan. Niet alleen is het origineel een film die vrijwel niemand zich nog herinnert, het was ook, net als deze overbodige opvolger, zo'n typisch actievehikel dat zich richt tot qua goeie smaak nog onderontwikkelde tienerjongetjes. Frappant is dat het grootste deel van die doelgroep het uit 1995 daterende Bad Boys wellicht niet gezien heeft.

Niet dat dat nodig is. Bad Boys II gaat van start zoals een miljoen actiefilms over politieduo's. Een grootscheepse politie-actie introduceert ons tot de twee hoofdpersonages, collega's en vrienden, die elkaar liefdevol de huid volschelden, en ondanks hun weinig katholieke werkmethodes gerespecteerd zijn in hun job, hoewel ze hun oversten tot waanzin drijven - zie ook Lethal Weapon en zijn vele afkooksels. Burnett (de volstrekt onuitstaanbare Martin Lawrence) en Lowrey (de acteertalent ontberende Will Smith) hebben ook gemeen dat ze allebei vuilbekkende, oppervlakkige macho's zijn die bovendien om onverklaarbare reden stinkend rijk zijn (van deel 1 herinneren we ons niet zoveel meer... misschien ligt de verklaring daar wel).

Nu verschijnt ook Burnett's zwoele zus ten tonele, maar Lowrey durft zijn maatje niet vertellen dat hij haar sinds kort wel eens als matras gebruikt... Het drietal raakt vervolgens verstrikt in een xtc-smokkel en wat er verder gebeurt doet er eigenlijk niet meer toe. Regisseur Michael Bay (Armaggeddon, Pearl Harbor) geeft niet om een plot of wat voor inhoud dan ook, en wil ons alleen maar rommelig in beeld gebrachte achtervolgingen, stupide schietpartijen en ontelbare ontploffingen in de maag splitsen. Voor de gelegenheid afgewisseld met vele idiote, denigrerende dialogen, macabere spelletjes met lijken, vernielingen van krottenwijken en vele andere, mensonterende, laagbijdegrondse pogingen tot entertainment. Als klap op de ongeloofwaardige vuurpijl neemt het duo met behulp van een aantal andere patsers het A-teamsgewijs op tegen het Cubaanse leger... Deze onstopbare stroom idioterieën duurt dan ook nog eens twee en een half uur, wat er op zijn minst drie teveel is.

Een door- en door rotte film

Beste filmliefhebbers, er zijn werkelijk geen woorden voor deze ramp van een film. Bad Boys II staat voor alles wat mis in met de Verenigde Staten. Dit ziekelijk misbaksel verheerlijkt de Amerikaanse mannelijke superioriteit, die zijn autoriteit ontleent aan hard brullen en met zijn vuisten zwaaien, de discriminatie van alle minderheidsgroepen, het klassenverschil, het hersenloos genieten van alles wat sensationeel en oppervlakkig is, het ongegeneerd geld verspillen aan plat amusement, het compleet gebrek aan empathie voor iedereen die buiten Amerika woont, de machtswellust en de wapenverafgoding, en nog veel meer zaken die aan de basis liggen van alles wat verkeerd loopt in de wereld. Bad Boys II is een door-en door rotte film, een door kanker aangevreten dikke darm van een strontetende, door een met schurft besmette kakkerlak uitgekotste made. Smeriger kunnen we het niet bedenken.

Nadat ze het Cubaanse leger om de tuin hebben geleid en de complete drugsmokkel hebben stopgezet, worden de twee pipo's als helden onthaald. En dan wordt de grap met het zwembad nog eens herhaald, waarna het duo zijn lijflied 'Bad Boys' inzet.