Batman Begins

Genre: Fantasy | Duur: 2u01 | Release: 15 Juni 2005 | Land: VS | Regie: Christopher Nolan | Cast: Cillian Murphy, Katie Holmes, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman, Liam Neeson, Christian Bale

Hét voorbeeld van alles wat cinema niet mag zijn springt ons ongenadig voor het geestesoog, één van de meest debiele films die Tinseltown het laatste decennium heeft voortgebracht: Batman & Robin. Schwarzenegger was rotslecht als de belachelijke misdadiger mister Freeze. Uma Thurman bracht het er als Poison Ivy niet veel beter vanaf en dan moesten die twee het ook nog eens opnemen tegen een weinig dreigende George Clooney, bijgestaan door melkmuil Chris O'Donnell en -aaargh- Alicia Silverstone als Batgirl.

Neen, Warner Bros. was de laatste jaren niet erg verstandig omgesprongen met het personage waar ze via DC Comics de rechten op hebben. De studio maakte met de Burton-films Batman en vooral Batman returns eerst schitterende noir-sprookjes met geniale decors waarin niet Michael Keaton (de Bruce Wayne van dienst) maar nevenpersonages als Joker, Catwoman en Pinguin de show steelden. Daarna ging het regelrecht de dieperik in met de mytische vleugelman. Val Kilmer en dan Clooney zorgden er onder de zorgwekkend incapabele handen van Joel Schumacher voor dat de ooit zo harde, getormenteerde held een watje werd dat je meer met Happy Meal kartondoosjes associeerde dan met stoere strips of met wilde, fantasievolle cinema.

Na het recente debacle Catwoman was de maat écht meer dan vol. Back to basics, moet iémand dan uiteindelijk toch hebben gedacht. Afvoeren dat 'Batman vs. Superman' idee, weg met de campy cartooneske aanpak. De eigen comics werden opnieuw opengeslagen -zo ook Batman, Year One van Frank Sin City Miller- en de aartsmoeilijke zoektocht naar een regisseur, die de falende franchise weer uit het slop kon halen, werd aangevat. Mét resultaat: de studio strikte Christopher Nolan, die zich met Following, Memento en Insomnia al een specialist in schizofrenie toonde. Van bij de start verklaarde die dat Batman Begins, de titel getrouw, een prequel zou worden. Want na het beste en het slechtste te hebben gedaan, kun je maar beter helemaal opnieuw beginnen.

"Batman Begins zou wel eens anderhalf uur ontstaansgeschiedenis kunnen worden, gevolgd door een half uurtje vleermuisje kijken" is dan ook de logische eindzin van het artikel over origin stories dat u elders op deze website vindt. Terecht? Ja, maar dat half uurtje vleermuisje is wel een dik uur geworden. Het uurtje evolutie daarvoor heeft een stevig tempo, is volledig confer Nolans reputatie slim gemonteerd én zorgt ervoor dat we het personage Batman voor de eerste keer het heft van een film die zijn naam in de titel draagt, zelf in handen zien nemen.

Christian Bale is qua fysiek gestel al even 'alles of niets' als de Batman-reeks zelf (vergelijk zijn indrukwekkende torso uit American Psycho met zijn schriele lijklijf uit The Machinist!), maar hier staat hij bijzonder stevig in de schoenen van Bruce Wayne. In de proloog mept die er bijzonder stevig op los. Nadat hij in een ijzig gebergte wordt getraind door ene Ducard (Neesom), blijven we de hele prent lang overtuigd van zijn kracht. Als hij naar een verdacht veel op het grijze Chicago lijkend Gotham City terugkeert, en geloofwaardiger dan ooit in zjin Batmanbestaan rolt, zorgt Nolans realo-regie ervoor dat de superheld angstaanjagender is dan we hem ooit hebben gekend. Eens we aan bad guy Scarecrow toekomen (Cillian Murphy, bekend van zombiefilm 28 Days Later) krijgen we zelfs psychotische, druggy beelden van brullende vleermuisman met vlammende ogen. Paw!

Kijk, als we moeten kiezen: geef ons maar Burtons gotische fantasieën. Want hier krijgen de nochtans sterk spelende bijrollen weinig ruimte om loos te gaan, vallen de special effects al eens tegen en is de actie soms wat mak. Maar het personage Batman is nog nooit zo effectief geweest. En al ziet de Batmobiel er een pak minder goed uit; de achtervolging waarbij die over de daken vlamt, is bijzonder opwindend. Dus wat gebeurt er als op het eind van Batman Begins, via een speelkaart, onthuld wordt dat Joker in de volgende Batman-film terugkeert? Dan maakt het hart van de filmfan een sprongetje. Een kleintje, maar wel één die volstaat om Batman uit het graf te doen verrijzen waar Schumacher hem in had begraven. So we like, a lot!