Captain America: Civil War

Genre: Actie | Duur: 2u27 | 2016 | Release: 1 Januari 2016 | Land: VS | Regie: Anthony Russo, Joe Russo | Cast: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Anthony Mackie, Sebastian Stan, Paul Rudd, Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Daniel Brühl, Don Cheadle, Paul Bettany

Warner Bros. en DC hebben nog maar net een film uitgebracht waarin hun voornaamste helden met elkaar in de clinch gaan en Marvel en Disney konden natuurlijk niet achterblijven. Maar daar waar Batman vs. Superman een eerste stap vormt naar de Justice League, hebben onze Avengers al enige geschiedenis achter de rug. Dit maakt het conflict tussen team Iron Man en team Captain America net dat tikkeltje interessanter.

Het startschot wordt gegeven wanneer de Avengers na een tussenkomst een zoveelste puinhoop achterlaten. De vraag rijst op of onze helden geen verantwoording moeten afleggen tegenover een hogere instantie als de Verenigde Naties - tiens, waar kwam dit onlangs nog aan bod- ? Het voorgelegde verdrag zaait echter verdeling onder het team. Wanneer Cap’s oude vriend Bucky een bomaanslag pleegt bij de ondertekening, ziet Cap het als zijn taak om Bucky te arresteren. En liefst ook nog zijn onschuld te bewijzen, want volgens onze wandelende Amerikaanse vlag is er meer aan de hand.

Net als The Winter Soldier, heeft ook Civil War wat weg van een politieke thriller. Zo is de film het meest genietbaar wanneer de actie afwezig is. Maar een heldenfilm zonder een overdaad aan actiescènes is ondenkbaar en dus worden we opnieuw getrakteerd op een aaneenschakeling van chaotisch en vaak lelijk gefilmde gevechten. Bovendien is de film zo overbevolkt dat de makers niet slagen in de moeilijke evenwichtsoefening om iedereen wat schermtijd en karakterontwikkeling te geven.

Een film die makkelijk wegkijkt, maar noch filmisch gezien, noch inhoudelijk meerwaarde biedt aan het Marvel Cinematic Universe.

Een verfrissend idee is dat het in Civil War niet gaat om een wereldvernietigende bedreiging, maar een conflict tussen de helden zelf. Helaas voorkomt dit niet dat de beats van het superheldengenre routineus worden afgewerkt. Bovendien filmen de broers Russo opnieuw vakkundig, maar zonder enige persoonlijke stijl of visuele flair waardoor de film op enkele scènes na bijzonder flets is.

Dit alles zorgt voor een film die makkelijk wegkijkt, maar noch filmisch gezien, noch inhoudelijk veel meerwaarde biedt aan het Marvel Cinematic Universe, meer bepaald de Infinity Gauntlet verhaallijn. Want op het einde van de dag blijven we enkel over met een Avengersteam dat persona non grata is voor de wereld - en een introductie van twee nieuwe Avengers die hun eigen film krijgen, zijnde Black Panther en alweer een nieuwe Spider-man.

Een man die zijn familie verloor in Sokovia (Avengers 2) probeert de Avengers te vernietigen door ze tegen elkaar op te zetten. Hiervoor gebruikt hij onder andere een filmpje dat toont hoe Bucky de ouders van Tony Stark vermoorde. Uiteindelijk kunnen Captain America en Bucky ontsnappen, net als de andere Avengers. Maar Cap stuurt een bericht naar Tony om te zeggen dat hij altijd op hen kan rekenen.