Divergent

Genre: Avontuur | Duur: 2u19 | 2014 | Release: 2 Februari 2014 | Land: VS | Regie: Neil Burger | Cast: Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet, Zoë Kravitz, Ashley Judd, Jai Courtney, Mekhi Phifer, Ansel Elgort, Maggie Q, Miles Teller

Divergent is de eerste film in een serie van vier, gebaseerd op een youngadultromanreeks, waarin een jonge vrouw in een dystopische wereld de strijd aangaat met de heersende machten. Klinkt dus precies als The Hunger Games. Een vergelijking is dan ook onvermijdelijk.

Shailene Woodley blijkt een geschikte hoofdactrice te zijn voor dit avontuur. Ze is even snoezig als vervaarlijk en heeft sterk vat op haar personage Tris. Zij is een aspirant-Onverschrokkene in een wereld die ingedeeld is in 5 facties. Alleen is Tris Afwijkend, wat betekent dat ze over de eigenschappen beschikt van alle groepen en dus eigenlijk niet te categoriseren valt. Of te beïnvloeden, en dat is natuurlijk precies wat haar oversten proberen te doen.

De plot is natuurlijk even vergezocht als andere verhalen in het genre, maar slaat wel snel aan en wordt ons ook vakkundig gestructureerd opgediend. Er zit een enorme vaart in het verhaal, waarbij ook aandacht is voor personages en karakterontwikkeling. Tegenover The Hunger Games zou je zelfs kunnen stellen dat de figuren een stuk minder karikaturaal zijn, al is de plot van Divergent iets minder fantasierijk en leunt deze film dan ook dichter aan bij de realiteit. De dosis actie en spanning is vergelijkbaar en maakt van Divergent een erg bekijkbare, beheerst in beeld gezette avonturenprent.

Een bekijkbare, beheerst in beeld gezette avonturenprent.

Enigszins verrassend is het erotische spanningsveld tussen Tris en Four. Het genre is natuurlijk in de eerste plaats op tienermeisjes gericht - en Tris maakt ook erg snel duidelijk dat maagdelijkheid belangrijk is - toch kun je het tussen de twee hoofdfiguren flink zien knetteren. Het is wat anders dan Katniss met haar twee melkmuilen. Four wordt dan ook gespeeld door de nog onbekende Theo James, die in de running was voor de rol van Grey in het binnenkort te verschijnen seksfantasietje Fifty Shades of Grey.

Met Kate Winslet beschikt de film dan nog over een topactrice die weet wat ze doet. Haar personage is vrij eendimensionaal, maar Winslet speelt de antagoniste met verve. Het haar fysiek zien opnemen tegen Woodley, zorgt beslist voor een amusant moment. Met Miles Teller, Ashley Judd, Mekhi Phifer, Jai Courtney, Zoë Kravitz, Maggie Q en Ansel Elgort wordt een ecclectische rist nevenacteurs ingeschakeld die net als in The Hunger Games een bonte groep mede- en tegenstanders vormen. Teller, intussen de positie van ernstig acteur innemend, verklaarde zijn spijt over Divergent en wil minder met dit soort plat-commerciële projecten geassocieerd worden. Nochtans is er weinig beschamend aan een dergelijk kwalitatieve productie.

Cinefielen zullen minder snel geneigd zijn dit soort toestanden te bekijken. Nochtans is dit eerste deel alvast minstens even interessant als The Hunger Games. Divergent is zeker even benauwend, coherenter, sexyer en minder vergezocht. Kijk, we blijken opeens fans te zijn.