Everything strange and new

Genre: drama | Duur: 1u23 | Release: 1 Januari 2009 | Land: VS | Regie: Frazer Bradshaw | Cast: Jerry McDaniel, Beth Lisick, Luis Saguar

De synopsis van Everything Strange and New belooft op het eerste gezicht niet meteen een vreemd en nieuw relatieportret neer te zetten. Wayne (Jerry McDaniel) en Beth (Beth Lisick) zijn veertigers met twee jonge kinderen. Hij zorgt als timmerman voor brood op de plank en dat het koppel hun hypotheek kan afbetalen. Het gezin lijkt goed rond te komen, woont in een groot en mooi ingericht huis en leeft een typisch familiaal leventje met plaats voor uitjes, tijd met de kinderen en voldoende communicatie. Toch knaagt er iets bij het hoofdpersonage. Wayne is op het punt gekomen dat hij zich afvraagt hoe hij is geëvolueerd naar de familieman die hij nu is. Hij blikt terug op de beginfase van zijn relatie en gaat op zoek naar zijn rol in zijn huidige leven.

De cameravoering ondersteunt van meet af aan de focus op Wayne. Een sip kijkende man in tuinbroek staat in een passieve houding op het dak. De camera zoemt vervolgens uit op de daken van een residentiële wijk in Californië. Er wordt ook op treffende wijze repetitief gebruik gemaakt van de scène van Waynes thuiskomst van het werk en de geluiden die hem tegemoet komen. Soms stroken de dialogen of de muziek niet met de beelden. Een muzikaal thema, een combinatie van folk- en klassieke instrumenten, ondersteunt op melodieuze wijze de zoektocht van het hoofdpersonage.

Na de vertoning van Everything Strange and New op het Sundance Film Festival 2009 had de Amerikaanse filmpers niets dan lovende kritieken waarin vooral de meditatieve en vernieuwende aanpak van regisseur Frazer Bradshaw werd geprezen. Bradshaw maakte na een reeks kortfilms zijn langspeelfilmdebuut. Het is een schot in de roos. Het onderwerp is ongetwijfeld zeer herkenbaar voor jonge koppels met kinderen, maar ook voor iedereen die in een relatie zit. Bradshaw laat Wayne zelf zijn verhaal vertellen wat ervoor zorgt dat zijn personage duidelijk geplaatst wordt in zijn relationele context.

Wat deze film nu net bijzonder maakt is dat het publiek geen uitvoerige observatie krijgt van een huwelijkscrisis of de dagdagelijkse relationele beslommeringen, maar een gelaagd en open zicht op de onderhuidse twijfels van een man. Thema?s als vaderschap, seks in een huwelijk met jonge kinderen, een evenwichtig leven nastreven, tijdsindeling, vriendschappen tussen mannen en dergelijke meer komen ruimschoots aan bod. Het is Bradshaws en hoofdrolspeler Jerry McDaniels verdienste om een ongewoon gevoelig portret van een getrouwde man weer te geven.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Hoewel Wayne twijfelt of het nu dit is wat hij wil van het leven, een rustig voortkabbelend huwelijk, weliswaar met liefde en fijne kinderen. Eigenlijk vond hij de beginfase van zijn relatie met Beth toen er nog geen sprake was van een kinderwens veel fijner. Hij vraagt raad aan zijn vrienden maar die bakken er nog minder van. De open eindscène toont zijn thuiskomst na het werk en de twijfel of hij niet terug zou vertrekken.