The Great Escaper

Genre: Drama | Duur: 1u36 | 2023 | Release: 6 Maart 2024 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Oliver Parker | Cast: Michael Caine, Glenda Jackson, John Standing

Ogenschijnlijk een typische Britse tragikomedie over een schavuit op leeftijd zoals Michael Caine die al vaker speelde. Maar The Great Escaper blijkt toch snel meer te willen vertellen.

Dit als zondags bejaardenvertier verpakte drama zoekt het nergens in het sentiment en houdt ook de humor beperkt. Veeleer is dit relaas van een een 90-jarige veteraan die op zijn eentje naar de herdenking van D-Day in Frankrijk trekt, een treurige reflectie op trauma, de waanzin van oorlog en de helaasheid van ouder worden. Dat samen liefdevol de tijd doorstaan ook een voorrecht is, mag gelukkig ook aan bod komen zodat dit geen drammerige klaaglied wordt.

Michael Caine neemt afscheid van de cinema met een laatste grandioze hoofdrol

De acteurs brengen dit ook dan zo doorleefd dat ze de soms wat waterige plot helemaal overstijgen. Glenda Jackson - een met oscars bekroonde Britse acteerlegende die haar acteercarrière stopzette om in de politiek te gaan en na 27 jaar terug aan het acteren ging - overleed na de opnames, maar haar vertolking spat van het scherm. Michael Caine - 90 intussen - besloot dan weer dat dit zijn laatste rol werd. Hij kon geen geschikter punt achter zijn indrukwekkende carrière zetten dan met deze film, die hem een pracht van een gelaagde en emotionele hoofdrol biedt. Hoe weinig er bij momenten ook gebeurt in deze prent, hij laat het witte doek trillen van waarachtigheid.

Immense dank aan deze grote, grijze en wijze acteur die voor zoveel geweldige vertolkingen heeft gezorgd.