Hannibal

Genre: Thriller | Duur: 2u11 | Release: 28 Februari 2001 | Land: | Regie: Ridley Scott | Cast: Anthony Hopkins, Julianne Moore, Ray Liotta, Giancarlo Giannini

"Hello Clarice", en het vervolg op één van meest indrukwekkende thrillers begint. Iedereen kent wel de vijfvoudige Oscarwinnaar (waaronder beste film en acteur/actrice) Silence of the Lambs, al wat minder zijn op de hoogte dat ook deze laatste een sequel was op Manhunter van Michael Mann (van o.m. The Insider en Heat) uit 1986.

In Manhunter wordt beschreven wat Hannibal the Cannibal zo allemaal uitvreet met zijn slachtoffers totdat hij uiteindelijk gepakt wordt, in Silence of the Lambs ontsnapt hij terug en in Hannibal papt hij aan met Clarice Starling. Voila, de trilogie in één zin samengevat.

Na het succes van Silence of the Lambs was het vanzelfsprekend dat er een vervolg zou verschijnen. Thomas Harris schreef in 1999 het vervolg en verkocht dit hetzelfde jaar voor 10 miljoen dollar. Anthony Hopkins en Jodi Foster kregen elk 15 miljoen aangeboden om weer mee te doen. En hoewel Hopkins ooit verklaarde nooit een vervolg te willen draaien omdat hij schrik had zelf het slachtoffer te worden van een of andere wacko, is het Jodie Foster die uiteindelijk bedankte voor de moeite. Volgens haar verraadt Clarice haarzelf in dit deel, iets wat zij haar karakter niet kon aandoen en na lang gesmeek van de producer is het uiteindelijk Julianne Moore die de eer heeft haar te mogen vervangen.

Maar soit, het verhaal. Dr. Lecter heeft de USA ingeruild voor het zonnige Florence, gaat nu door het leven onder de naam Dr. Fell, specialist in Middeleeuws Italiaans, en werkt in het Palazzo Vecchio als curator. Hij ontmoet daar de aan lager wal geraakte rechercheur Pazzi, die de mysterieuze verdwijning van Figgs' voorganger onderzoekt maar zich verder van geen kwaad bewust is.

Ondertussen is Starling, ooit nationale heldin omdat ze de psychopaat Buffalo Bill wist te strikken, door een wat uit de hand gelopen drugsarrestatie in de problemen geraakt. Om haar te troosten schrijft Hannibal even een briefje en wordt ze eveneens uitgenodigd voor een gebakje bij Mason Verger. Mason was één van de eerste patiënten van Dr. Lecter, met behulp van wat drugs en enige peptalk wist deze de arme man te overtuigen zijn eigen gezicht te schillen en het aan de honden te voeren. Moet er nog gezegd worden dat de immens rijke Verger enige wrok koestert tegen de dokter en dat hij kosten noch moeite spaart om hem op de meest gruwelijke manier terug te pakken. Hij heeft dan ook een beloning van 3 miljoen dollar uitgeschreven voor iedereen die hem een tip kan geven naar Hannibals verblijfplaats en dit ziet rechercheur Pazzi met zijn veeleisend vrouwtje wel zitten.

Enfin, we gaan uiteraard niet het volledige verhaal vertellen. Maar laten we gewoon stellen dat Clarice, Pazzi, Verger en Hannibal elkaar nog vaker te zien krijgen dan ze zouden willen.

In tegenstelling tot Manhunter en Silence of the Lambs is dit derde deel eigenlijk niet zo spannend en, buiten wat 'expliciete' scènes na, niet griezelig. Soms heeft de film meer weg van een Vlaanderen Vakantieland met Dr. Hannibal Lecter. De cinematografie is zoals de muziek fantastisch net zoals de acteurs. Zelfs Julianne Moore doet het niet slecht als fake-Starling, helaas blijven we bij iedere zin denken: 'niet slecht, maar Jodi deed het beter'. Ook Hopkins acteer - naar gewoonte - meer dan voldoende.

Het is echter het verhaal dat wat tekort schiet, en dat ligt in de eerste plaats aan Thomas Harris die ook in zijn boekversie een veel mindere prestatie leverde dan in zijn voorgaande werken.

Maar ook Ridley Scott gaat niet vrijuit, op sommige punten heeft hij het verhaal gewoonweg te zeer afgeschaafd en er zitten echt wel te veel fouten in de film om ze te negeren. Verkeerde schaduwen, automatisch herstartende ventilatoren, brieven die incorrect worden voorgelezen of dichtgeplakte brieven die dat opeens niet meer zijn, en neen je moet niet 'inloggen' om de FBI most wanted list te kunnen zien op hun website.

Versta me niet verkeerd: Hannibal is verre van een slechte film, het blijft een zeer boeiende, interessante en bij momenten gruwelijke film. Er had enkel zoveel meer in gezeten, maar dan had ook meneer Harris misschien eens wat meer moeten nadenken voor hij zijn dollars opstreek.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

In het boek wordt Starling uiteindelijk verliefd op Hannibal en blijft ze met hem samenwonen. In de film wordt: Mason Verger uiteindelijk zelf voor de varkens gegooid, Pazzi wordt net als zijn voorvaders, met de ingewanden naar buiten toe opgehangen aan het Palazzo Vecchio, Clarice boeit Dr. Lecter op het laatste aan haarzelf. In plaats van haar hand af te hakken hakt hij zijn eigen hand af en ontsnapt.