Iedereen Beroemd

Genre: comedie humaine | Duur: 1u36 | 2000 | Release: 12 April 2000 | Land: België | Regie: Dominique Deruddere | Cast: Josse De Pauw, Werner De Smedt, Eva Van Der Gucht | Scenarist: Dominique Deruddere

"Deze film is geen satire op de mediawereld en meer bepaald de televisie. Iedereen Beroemd is geen satire. Het is, zoals de Fransen zo mooi zeggen, 'une comédie humaine', die de lotgevallen verhaalt van een vader die van zijn dochter per sé een ster wil maken."Zo begint de intentieverklaring van Dominique Deruddere, de regisseur van Iedereen Beroemd. Maar dat wisten jullie natuurlijk al lang.

Vorig jaar haalde Deruddere het nieuws met de casting voor deze film. Toen was hij op zoek naar een volslanke dame die ook een beetje een toon kon houden. Zij zou meteen de hoofdrol op zich mogen nemen in zijn nieuwste productie. Uiteindelijk viel de keuze van de makers op Eva Van Der Gucht, een studente aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam, maar toch Belgische. En toegegeven, de rol van Marva is Eva op het volslanke lijf geschreven.

Jean Vereecken is een fabrieksarbeider die ervan droomt om van zijn dochter een BV te maken. Al van bij haar geboorte, stippelt hij de weg naar een zangcarrière voor haar uit, en die weg leidt onvermijdelijk langs soundmixshows. Het soort dat geregeld in de Vlaamse parochiezalen te zien is en waar je na de optredens de muzikale stront van de muren mag schrapen. Maar dan verliest Jean onverwacht zijn job.

Geen haar op zijn hoofd dat eraan denkt om dit nieuws thuis te melden. Het geluk lacht hem echter toe als hij op een dag Debbie ontmoet. Debbie is een nieuwe ontdekking in de showbizzwereld. Jean besluit meteen om Debbie te ontvoeren. Hierbij krijgt hij de deskundige hulp van zijn vriend Willy. De manager van Debbie treurt echter niet om de ontvoering, want nog nooit was de media-aandacht voor Debbie zo groot. Met de ontvoering begint Jean het offensief om zijn Marva in de Vlaamse hitlijsten te catapulteren.

De rol van Marva is Eva op het volslanke lijf geschreven.

Voor alle duidelijkheid nogmaals: Iedereen Beroemd is geen satire. Nu dan stel ik me de vraag: wat is Iedereen Beroemd dan wel? Laat het ons houden op een "feel good movie". Toch is de kritiek op het medialandschap niet gering. De titel lijkt trouwens verdacht veel op het motto van de Vlaamse televisiestations. Steek een boer een micro onder zijn neus en het is een ster. Bel bij een wildvreemde aan en maak daar een verhaal over. De laatste jaren bestaat er een ongelooflijke drang naar de persoonlijke "15 minutes of fame".
Hierover wil Deruddere duidelijk een statement maken. Om het op grootmoeders wijze te zeggen: "wees blij met wat ge hebt."

Iedereen Beroemd heeft zeker geen moraliserend karakter. Om het met een cliché te zeggen, het is een leuke film. Zeker geen hoogvlieger of het beste dat Deruddere ooit regisseerde. Wel onderhoudend zonder pretentie. Met andere woorden: ontspanning van Vlaamse bodem, maar dan wel met meer niveau en gevoel voor stijl en verhaal dan pakweg Oesje.

Edwin Colebunders Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Uiteraard wordt Marva een BV. Uiteindelijk vlugt Willy met Debbie naar Australie. Bij de ontknoping van de ontvoering wordt Willy op applaus onthaald.