Jason Bourne

Genre: Actie | Duur: 2u03 | 2016 | Release: 10 Augustus 2016 | Land: VS | Regie: Paul Greengrass | Cast: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed

In Hollywood zeg je beter nooit nooit. Negen jaar nadat hij het voor bekeken hield, kruipt Matt Damon terug in de huid van Jason Bourne, om opnieuw een actiethriller van hoog niveau af te leveren.

Onze favoriete moordenaar leidt een leven zonder reden. De jaren hebben vat op hem gekregen. Matt Damon heeft voor deze rol een serieuze fitnesskuur ondergaan maar verbergt zijn leeftijd geenszins. We zijn meer dan 10 jaar na de eerste film. Ook Bourne wordt ouder, maar rust vindt hij echter niet. Opnieuw is hij een speelbal van de CIA én een hackerscollectief dat operatie Threadstone wil blootleggen. Wie kan Bourne bieden waar hij nood aan heeft?

Paul Greengrass neemt ons voor deze jacht – waarbij prooi en jager al eens van rol wisselen – eens te meer mee naar enkele wereldsteden. O.a. Athene, Londen en Las Vegas zijn het decor voor intense en groots opgezette actiescènes waarbij de regisseur zich van zijn beste kant kan laten zien: verbluffend spektakel en elegante actie, gebracht met ultradynamisch camerawerk en visuele allure. Aanvankelijk niet heel bijzonder en zeker niets nieuw in de franchise, maar de intensiteit van de achtervolgingen en de tragiek van het hoofdpersonage doen heerlijk vertrouwd aan en zijn enorm welgekomen in een tijd waarin actie enkel nog door superhelden beleefd wordt.

Deze nummer 5 garandeert u dus doorleefde spanning, tot stand gekomen door beklemmende achtervolgingen in door massa’s figuranten bevolkte steden, waarbij de personages ook een zekere dimensie hebben. Damon is niet zomaar een actie-ster maar ook een acteur van groot kaliber die het lot van Bourne voelbaar maakt. Tommy Lee Jones, Alicia Vikander en een creepy Vincent Cassel fungeren prima als tegenspelers.

Intense actie en verbluffend spektakel in een verder ietwat irrelevante sequel

Jason Bourne voegt uiteindelijk weinig toe aan de drie eerdere films en er valt niet te ontsnappen aan een gevoel van herhaling en zelfs een zekere irrelevantie. Anderzijds heeft het visueel vernuft van Greengrass in deze snel evoluerende tijden haast iets klassiek en kijken we Bourne uit met het besef dat je deze binnen 10 jaar gerust nog eens kan bekijken. Kun je dat van modieuze concurrenten als Suicide Squad ook zeggen?

Heather Lee doodt haar baas Dewey om Bourne te redden. Hij doodt vervolgens The Asset. Later nemen ze opnieuw contact met elkaar op. Lee hoopt Bourne terug aan de kant van de CIA te krijgen, maar Bourne luistert haar motieven af en gaat opnieuw zijn eigen gang.