Los delincuentes

Genre: Drama | Duur: 3u09 | 2023 | Release: 28 Maart 2024 | Land: Argentinië | Regie: Rodrigo Moreno | Cast: Esteban Bigliardi, Daniel Elías, Margarita Molfino, Gabriela Saidon

Niet meteen wat je verwacht van een film over een bankoverval. Dit drie uur durende schouwspel is absoluut geen thriller en draait al heel snel niet meer om een weinig ingenieuze diefstal in een bank, maar ontwikkelt zich op een heel bewust trage manier als een soms absurde beschouwing over werk en vrijheid. Dat levert nu en dan grappige momenten op, veel reflecterende, soms langdradige scènes in de natuur en daarnaast toch ook wel wat narratieve ballast.

Niettemin heeft deze Argentijnse film een kalmerend effect, met dank aan de overdachte beeldkaders en de atmosferische kleuren. De acteurs zetten mensen van vlees en bloed neer, maar hun onderlinge verhoudingen blijven grillig. De essentie - liever 3 jaar in de gevangenis dan 20 jaar werken - kadert in een soort existentiële opvatting die zeer te waarderen valt en veel zegt over onze tijd. De episodische vertelling gaat resoluut voor een atypische onvoorspelbaarheid, waarbij de transformatie van de protagonisten primeert op effectieve verwikkelingen.

Grillige Argentijnse beschouwing over werk en vrijheid

De regisseur pakt het hier en daar speels aan. Er duikt een personage op dat zelf regisseert en de kijker enkele opvattingen meegeeft die ook op de film zelf slaan. De namen van heel wat personages vormen een anagram en de bankdirecteur wordt gespeeld door dezelfde acteur als de gevangenisbully. Misschien zit daar nog allemaal meer achter, maar je kan hier ook van genieten zonder dat allemaal uit te pluizen.

Los delincuentes werd op Film Fest Gent 2023 verkozen tot Beste Film.