Genre: Animatiefilm | Duur: 55 min. | Release: 26 Maart 2003 | Land: | Regie: Richard McGuire, Marie Caillou, François Chalet, Philippe Petit-Roulet, Serge Elissalde | Cast:

Micro Loup van Richard McGuire

MariKa et le Loup van Marie Caillou

T'es ou Mère-grand?! van François Chalet

Pour faire le portrait d'un loup van Philippe Petit-Roulet

Loulou van Serge Elissalde naar het gelijknamige album van Grégoire Solotareff

In deze vijf korte filmpjes staat onze goeie oude vriend de wolf centraal. Het arme dier wordt in verhalen meestal afgeschilderd als een vals en vleesverscheurend schepsel van de duisternis en in kinderverhalen verschijnt hij steevast als een incarnatie van angst voor het donker en nachtelijke terreur. Maar een wolf heeft toch ook zijn gevoelens. Vertrekkende van het klassieke album van Grégoire Solotareff 'Loulou' proberen deze vijf filmpjes de wolf in een nieuw daglicht te plaatsen door de dingen nu eens van zijn kant te tonen.

Alle scenario's werden geschreven door Solotareff zelf in samenwerking met Jean-Luc Fromental en werden telkens door iemand anders uitgetekend en gerealiseerd. De filmpjes zijn dan ook heel divers qua stijl en vertelstructuur, maar getuigen stuk voor stuk van een grafische topkwaliteit en een flinke dosis humor.

Micro Loup is de kleinste wolf ter wereld, die zo klein is dat niemand hem zien kan. In een -op Mondriaan's Boogie Woogie geïnspireerd- New York vreet hij zich ongestoord (want ongezien) vol met hele theaterzalen en boulevards waar mensen samentroepen. Uiteindelijk verdwijnt heel New York vlotjes in het keelgat van deze vraatzuchtige microwolf. Het hele filmpje werd in bovenaanzicht getekend, en elk beeld is zodanig geabstraheerd dat mensen gereduceerd worden tot stippen; en de coulissen, de zaal en het podium van een theaterzaal uitgepuurd worden tot een vijftal rechte en golvende lijnen. Visueel verbluffend kunstwerkje!

In een wereld die bevolkt wordt met rondhuppelende poppenmeisjes met een hoog Miss-Kitty-gehalte is Marika een flashy topmodel. Tijdens een moeilijke shoot komt de fotograaf met hét nieuwste accessoire op de proppen: een soort rappende robotwolf. De coole wolf krijgt meteen alle aandacht van de pers, en van het publiek. Hij wordt de nieuwste rage en voor je het weet wordt de hele wereld overrompeld door robotwolven. De realisatie van Marika et le loup werd verzorgd door Marie Caillou. Zij volgde in Brussel een opleiding animatiefilm en is heel populair in Frankrijk en Japan. Caillou creëerde ook een eigen website 'Marisite' die heel wat fans trekt.

T'es où mère-grand?! dat vraagt deze brutale, hyperkinetische Powerpuff versie van Roodkapje zich gedurende dit hele filmpje af. Grootmoe is verdwenen en de wolf weet ook al van niks. Om vier uur wordt er nochtans altijd gegeten bij grootmoe. Dan maar naar de supermarché om haar te zoeken. Of was het misschien de piranha die haar heeft opgegeten? Of de 'soiseau'? Of was het misschien toch de wolf? Foei Roodkapje! Foei!

Pour faire le portrait d'un loup? "il faut des poils, des yeux, des pattes, des oreilles, une queue, sans oublier les dents, sûrement le plus important." Dit filmpje is het meest poëtische van de reeks, de tekst werd geschreven en voorgedragen door Grégoire Solotareff. In een minimalistische, eenvoudige en lichte tekenstijl wordt een subtiel spel gespeeld met de (mis)interpretatie van de betekenis van woorden en beelden. Magritte is niet veraf. Nu maar hopen dat het portret van de wolf niet té levensecht wordt!

Loulou is een jonge wolf die zijn enige familielid kwijtraakt, net op het moment dat die hem zijn eerste lessen in het jagen ging geven. Loulou weet niet wat hij moet eten of waar te slapen. Gelukkig komt hij Tom het konijn tegen die zijn beste vriendje wordt. Tot de andere konijnen in een boek ontdekken dat Loulou een wolf is en dat wolven graag konijnen eten. Onder het motto 'Les lapins avec les lapins, les loups avec les loups' wordt Loulou weggejaagd. Maar vriendschap overwint alle grenzen.

Ils Huygens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Tja....