Lucia y el sexo

Genre: Romantisch Drama | Duur: 2u05 | 2001 | Release: 8 Mei 2002 | Land: Spanje | Regie: Julio Medem | Cast: Paz Vega, Tristan Ulloa, Najwa Nimri, Elena Anaya, Javier Cámara

Julio Medem is een Spaans talent zonder weerga. Hij tekende met Tierra voor een pareltje van surrealistische fotografie, had met La ardilla roja een van de leukste pointes van de filmgeschiedenis (vrouw met geheugenverlies wordt opgepikt door een kerel die beweert haar vriend te zijn) en overtuigde ons van zijn talent met het prachtige Los amantes del circular polar. Lucia y el sexo bevat hetzelfde stilistische vernuft als zijn vorige films. Bovendien barst Lucia haast uit zijn voegen van een scenario dat op alle vlakken briljant is. Even recapituleren.

Lucia, een dienster uit Madrid, verneemt van de politie dat haar vriend, de schrijver Lorenzo, een ongeluk had. Totaal verward neemt ze de vlucht naar een eiland in de Middellandse zee, de plek waar haar vriend altijd over sprak. Daar ontmoet ze Elena die een pensionnetje openhoudt. Zonder dat de twee het weten vormt Lorenzo de centrale link tussen de twee.

Zes jaar eerder had Lorenzo op dit eiland een one night stand met Elena. Lorenzo keert terug naar Madrid waar Lucia hem haar liefde opbiecht. De twee zijn gelukkig, gepassioneerd tot op het bot, totdat Lorenzo verneemt dat hij een dochter heeft, geboren uit een eenmalige flirt. Gefascineerd trekt hij naar een speelplein, ontmoet er de kleine Luna, maar verklapt haar niet wie hij is. Inmiddels raakt hij op dat plein aangetrokken door Belén, een sensuele zestienjarige. Wanneer Belén een avond moet babysitten op Luna, komt hij langs. Net wanneer de twee in bed willen duiken, krijgt Luna een dodelijk ongeluk.

Langzaam glijdt Lorenzo in een diepe depressie. Hij heeft geen vat meer op zijn personages, zowel in het echte leven als in zijn boeken. Ten einde raad mailt hij anoniem een verhaal naar de inmiddels naar het eiland geëmigreerde Elena, een verhaal "met gaten waar je zo kan doorvallen, een verhaal dat nooit ophoudt". Lucia, steeds radelozer, krijgt geen vat op wat haar vriend bezighoudt tot ze een telefoontje krijgt van de politie. Terug naar het heden. In een ziekenhuis ontwaakt Lorenzo uit een wekenlange coma. Op het eiland staat Lucia op het punt te bezwijken voor de charmes van Carlos, de derde pensiongast. Zal Lorenzo Lucia terugvinden? Durft hij Elena opbiechten wie hij is? En wie is die mysterieuze Carlos?

Een lofzang op zintuiglijke seks, adembenemend in beeld gebracht.

Geef toe: dit is een briljant verhaal. Bovendien overtreft Medem zichzelf op technisch vlak. Zo filmt hij Lucia op het eiland met opzet overbelicht, schril contrasterend met de flashbacks in warme kleuren. De sequentie waarin Lorenzo zijn dochter een verhaal vertelt, naar Belén gaat terwijl Luna sterft en droomt van haar moeder die verandert in een zeemeermin, droomt van het water, is van een onaardse schoonheid. Azuurblauwe, dromerige beelden; een schitterende parallelmontage. Adembenemend.

Ook de erotische scènes verraden een meesterhand: niet preuts, nergens choquerend, een lofzang op zintuiglijke seks. Medem weeft zijn verhaal met meesterlijke trekjes rond vroeger en nu, zweeft tussen Lorenzo's fantasie en de schrille realiteit, contrasteert zachtjes kermend tussen passie en vervreemding. Lucia y el sexo is een bloedmooie film die evenwel het maximum van uw concentratie vereist. Misschien niet geschikt voor puristen; alle anderen reppen zich nu naar de zaal. Aanrader!

Filip Hermans Helemaal (niet) akkoord? Lees de