Miss Sloane

Genre: Drama | Duur: 2u17 | 2016 | Release: 12 Juli 2017 | Land: VS | Regie: John Madden | Cast: Jessica Chastain, Gugu Mbatha-Raw, Mark Strong, Michael Stuhlbarg, Sam Waterston, John Lithgow, Alison Pill

Jessica Chastain mag dan wel voortdurend op het grote scherm te zien zijn en als één van die uitzonderlijke actrices gelden die talent, elegantie en allure combineren, echte hoofdrollen heeft deze oscargenomineerde actrice nog niet vaak te pakken gekregen. Met Miss Sloane bewijst ze op energieke wijze een film te kunnen dragen.

Elizabeth Sloane is een meedogenloze lobbyiste die in Washington heel wat macht heeft weten te verwerven. Wanneer ze zich onverwacht tegen de wapenindustrie keert – welke lobbyiste heeft nu een eigen standpunt? – haalt ze zichzelf een boel ellende op de hals.

De vraag of deze keiharde protagoniste zal buigen of barsten, is als rode draad eigenlijk de minst interessante. Miss Sloane is niet bepaald een lieverdje en als kijker sta je niet per se aan haar kant. Maar de verraderlijke spelletjes die achter de schermen van de Amerikaanse politiek gespeeld worden, zijn alvast een genoegen. Fans van The West Wing, House of Cards en The Newsroom zullen genieten, al blijkt uiteindelijk ook dat het scenario net iets minder scherp en treffend is dan wat deze excellente televisieseries te bieden hadden. Elizabeth Sloane zou in een tv-reeks misschien veel grondiger uitgewerkt kunnen worden, om zo naast iconische figuren als Tony Soprano, Don Draper of Frank Underwood komen te staan: moreel ambivalente heerschappen wiens verborgen agenda voor uren boeiende tv zorgt.

Genoeglijke kijk achter de schermen van de Amerikaanse politiek, waarin Jessica Chastain met alle aandacht gaat lopen.

Toch wordt de plot degelijk uitgewerkt en krijgen we een boel interessante personages te zien wiens doen en laten voor sensatie en verrassingen zorgt – al zou de alerte pen van een Aaron Sorkin zeker nog wat kunnen bijdragen hebben. De uiteindelijke ontknoping is immers ook wat bedenkelijk en in zijn geheel is Miss Sloane minder uitdagende fictie dan de voornoemde series. De regie van de weinig interessante John Madden is bescheiden en functioneel.

Chastain gaat met de film aan de haal, hoe goed ook de acteurs in de andere rollen. De roodharige go-getter zet een fanatiek maar complex en kwetsbaar personage neer en doet dat met een flair en overtuiging die een Julia Roberts of Sandra Bullock zeker niet in huis hadden toen ze haar leeftijd hadden. Emma Stone mag dan al momenteel Hollywood's favoriete - en best betaalde - ster zijn, Chastain heeft zoveel meer recht op die troon.

Sloane heeft van bij het begin de intentie gehad zichzelf op te offeren voor de zaak want ze vindt de zaak belangrijker dan haar carrière. dwz van zichzelf het slachtoffer maken om zo sympathie te winnen, maar vooral daarbij bloot te leggen hoe bedrieglijk haar tegenstanders te werk gegaan zijn. Het gevolg is dat ze in de gevangenis belandt wegens meineed maar dat blijkt ze ingecalculeerd te hebben: haar gezondheid vaart er immers wel bij en dat bleek uiteindelijk haar opzet te zijn.