Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One

Genre: Actie | Duur: 2u43 | 2023 | Release: 12 Juli 2023 | Land: VS | Regie: Christopher McQuarrie | Cast: Tom Cruise, Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Pom Klementieff, Esai Morales, Henry Czerny, Cary Elwes, Shea Wigham

Tom Cruise is rechtuit: hij wil nog vele jaren nieuwe films maken rond het personage Ethan Hunt, de ietwat getormenteerde geheime agent die hij nu al bijna 30 jaar speelt. In deze zevende Mission: Impossible wordt ons opnieuw volop waar voor ons geld geboden, al had de plot gerust wat meer gelaagd mogen zijn.

Want is de succesformule van de Mission Impossiblereeks niet de uitgekiende combinatie van blitse actie, verbluffende stunts, state of the art technologie, gewiekst dubbelspel en zelfs enige pathos? De verhouding in de doses daarvan verschilt al eens van film tot film. Zo stapelden zich in Fallout (2018) de verraderlijke onthullingen op, wat de film heerlijk complex maakte.

In deze aflevering, waarin Hunt en zijn team op zoek gaan naar twee sleutels die een hoogst geavanceerd computervirus moeten uitschakelen, is de plot een stuk rechtlijniger. Deze digitale entiteit weet het MI6-team enkele keren te verschalken op erg amusante wijze, maar je weet als kijker wel erg goed waar je aan toe bent. De aanwezigheid van dievegge Grace zorgt voor wat destabilisering - aan wiens kant zal ze uiteindelijk komen te staan? - maar we weten intussen stilaan wat er met al die vurige vrouwen gebeurt uit de omgeving van Hunt.

Dead Reckoning tracht er tussen alle adembenemende achtervolgingen en stevige lijf-aan-lijfgevechten nu en dan even bij stil te staan hoe de levens van Hunt en de zijnen doorheen de jaren vervlakt zijn. Het zijn finaal stilaan eenzaam wordende oudere mannen - Cruise, Rhames en Pegg zijn respectievelijk 60, 63 en 52 - die zich neerleggen bij hun lot: onzichtbare en onthechte redders van de wereld.

Dat tragische ondertoontje versterkt de dramatische laag van wat verder vooral actie behelst. Er had gerust wat meer spanning mogen zitten op enkele van de knetterende actiescènes, maar geen kijker die zich vervelen zal. De luchthaven van Abu Dhabi is weliswaar niet bepaald een imponerend decor, de binnenstad van Rome en Venetië laten zich dan weer geweldig verkennen en de door een Zwitsers berglandschap denderende Oriënt Express dreigt natuurlijk grandioos van de sporen te razen.

Hanteert de gekende formule meesterlijk door opnieuw blitse actie en verbluffende stunts te combineren

Christopher McQuarrie zet dat voor een derde keer verbluffend op beeld, toch blijft hij een uitgesproken visuele stijl missen die de films uit deze reeks toch nog meer identiteit kunnen geven. Want of Dead Reckoning nu gevolgd wordt door 'Part 2', of door een andere schijnbaar willekeurig getitelde Impossible-film, enige inwisselbaarheid zal zich na verloop van tijd wel manifesteren als er niet eens een andere filmmaker aan boord wordt gehaald.