Pride & Prejudice

Genre: Romantisch Drama | Duur: 2u06 | 2005 | Release: 12 Oktober 2005 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Joe Wright | Cast: Keira Knightley, Matthew MacFadyen, Jena Malone, Brenda Blethyn, Donald Sutherland, Judi Dench, Rosamund Pike, Tom Hollander, Simon Woods, Kelly Reilly

Het werk van Jane Austen leverde eerder al degelijke filmproducties op. Denk maar aan het heerlijke Sense & Sensibility of het best leuke Mansfield Park. De onverwoestbare literatuurklassieker Pride & Prejudice zal bij velen echter het bekendst zijn, niet in het minst door de superieure en innemende BBC-serie van halfweg de jaren '90, die Colin Firth tot sexsymbool catapulteerde. Nu vertelt deze Britse film het verhaal nog een keer en opnieuw zal het voor elke romantische ziel een waar genoegen zijn.

Austens verhalen draaien doorgaans rond de (vaak belabberde) positie van de vrouw in het al te klassebewuste Engeland aan het einde van de 18e eeuw, maar bevatten naast die maatschappijkritiek ook heel wat schalkse humor en tragische romantiek. Er valt op het eerste zicht dan ook weinig aan te merken op het scenario van deze versie, want regisseur Wright is de roman trouw gebleven en werkt de romantische perikelen van de vijf Bennet-zussen keurig uit, zij het dramatisch wat onbevredigend.

Keira Knightley kruipt in de huid van Elizabeth, de op een na oudste zus uit van de vijf. Haar zenuwachtige moeder heeft zich als levensdoel gesteld om voor elk van haar dochters een geschikte man te vinden. Het huwelijk is immers de enige zekerheid voor een vrouw. Er dagen nu en dan wel geschikte kandidaten op, maar de zussen hebben hun eigen willetje en deinzen er niet voor terug een aanzoek af te slaan. Bovendien spelen sociale posities, roddels en gearrangeerde vriendschappen een grote rol. Zo leert Elizabeth de rijke Mr. Darcy kennen, maar ze vindt hem te nors en te arrogant en gaat hem liever uit de weg. De liefdesperikelen van haar zussen zorgen er echter voor dat Darcy en Elizabeth elkaar meer tegenkomen dan hen lief is.

Een waar genoegen voor elke romantische ziel

Dit tijdloze, klassieke verhaal zal nooit zijn charmes verliezen, al staat deze Pride & Prejudice omwille van de realistische setting -inclusief stof, zweet, verfomfaaide klederdracht en grauwe decors- wel in schril contrast met de sierlijkheid van bijvoorbeeld Sense & Sensibility. Het nagestreefde realisme staat een al te romantische voorstelling van het verhaal wat in de weg, wat niet meteen slecht is. Sommige scènes ogen indrukwekkend (zoals het dansfeest dat volledig in één take werd gefilmd), de Britse landschappen zijn een streling voor het oog en het acteerwerk is uitstekend. MacFadyen (bekend van de BBC-serie Spooks) is als Mr. Darcy een waardig opvolger van Firth, terwijl Knightley -die warme herinneringen oproept aan Winona Ryder- het ook niet slecht doet. Ook de bijrollen worden knap vertolkt.

Waar Sense & Sensibility een waarlijk onvergetelijk en zelfs Oscarwinnend drama was, valt deze Pride & Prejudice net iets lichter uit. De excellente BBC-serie kan daarnaast wel min of meer geëvenaard, maar niet overtroffen worden. Dit prachtige filmpje mist dus wel de allures van een grote klassieker, maar is als onschuldig, degelijk en vooral romantisch vertier zeker de moeite waard.

Uiteindelijk bekent Darcy zijn liefde aan Elizabeth, die verrast maar ook afwijkend reageert. Wanneer de strenge Lady de Bourg, die haar dochter aan Mr. Darcy wil koppelen, verneemt dat Darcy iets voor Elizabeth voelt, komt ze het meisje eens flink de les spellen. Die gooit de lady er echter zonder blikken of blozen uit, waarna ze eindelijk begint te beseffen dat ze wel degelijk héél erg verliefd is op Mr. Darcy en ze dan eindelijk met hem wil trouwen. Darcy heeft intussen ook gezorgd dat zijn beste vriend Mr. Bingley weer toenadering zoekt tot Elizabeth?s zus Jane, zodat ook deze twee opnieuw een koppel vormen. Elizabeth?s ouders, en dan vooral haar moeder, zijn gerustgesteld dat ze toch hun dochters kwijt raken en dan nog aan enkele stinkend rijke piefen.