The Recruit

Genre: Actie/Thriller | Duur: 1u55 | Release: 26 Maart 2003 | Land: | Regie: Roger Donaldson | Cast: Al Pacino, Colin Farrell, Bridget Moynahan

Jobbeurzen, vacature.com of Vedior interim mogen dan wel geschikt zijn voor het plebs der bedrijven en overheidsinstanties, de CIA gaat natuurlijk gewoon zelf op zoek naar de crème de la crème. Talentjager van dienst is Walter Burke (Al Pacino), hij heeft zijn oog laten vallen op de jonge James Clayton. Het zal niemand verbazen dat James, zoon van een vermoord CIA topagent, niet meteen de meest geschikte kandidaat lijkt. Ongedisciplineerd, impulsief, respectloos,.. als de filmwereld ons één ding heeft geleerd is het wel dat dit de ideale carrièrehouding is.

James slaat zich dan ook zonder al te veel moeite door de eerste maanden van zijn opleiding. Maar de testen worden steeds zwaarder, fysisch maar vooral psychisch.. Ontvoeringen en mishandelen zijn risico's van het vak, dus ook dat moet je maar aanleren. Steeds meer blijkt Walter Burke dan toch niet zo'n vriendelijke oudere heer te zijn.

The Recruit is inmiddels de veertiende film van regisseur Roger Donaldson. In het werk van de Australiër is nauwelijks een lijn te trekken. Zijn vorige film, Thirteen days was een vrij zware politiek docudrama, de film daarvoor, Dante's Peak een crappy popcorn rampenfilmpje. En als we nog eentje teruggaan komen we bij de niet onaardige SF: Species. Een man van veel genres dus, hoewel nergens ooit echt uitblinkt.

Maar zelfs dan nog is The Recruit één van zijn slechtere films en laat het de vrees groeien dat na Robert De Niro nóg een icoon van de jaren '70-cinema roemloos ten onder dreigt te gaan. Let op, zo ver is het zeker nog niet, maar met People I know en S1m0ne in het achterhoofd loopt Pacino op dun ijs.

De film kan immers nergens overtuigen. Natuurlijk is het wel eens leuk te kijken achter de schermen van de CIA, maar na 10 minuten heb je ook dat wel gezien. De scenaristen vonden het dan maar nodig een onrealistische intrige/dubbelrol/waarheid-vs-fictie verhaallijn van dertien in een dozijn te gebruiken. Is Burke een slechterik of is het allemaal maar deel van de opleiding.. who cares. Je weet op voorhand toch wie overleeft en wie niet, so why bother.

Pacino speelt op automatische piloot en straalt onbetrokkenheid uit, het einde van de method actor van weleer ? Laten we hopen van niet. Colin Farrell ten slotte kan misschien best terug gedeporteerd worden naar Ierland om daar gerecycleerd te worden tot een papier-mâché tafelkleedje, want acteren kan de goede mens best aan anderen overlaten. Ieder zijn talent.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Spoiler