Red Sparrow
Genre: Actiethriller
| Duur: 2u19 | 2018 | Release: 1 Januari 2018 | Land: VS | Regie: Francis Lawrence | Cast: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts, Jeremy Irons, Charlotte Rampling, Joely Richardson, Ciarán Hinds, Mary-Louise Parker, Bill Camp, Thekla Reuten
Een blonde haardos, een Russisch accent, enig naakt en wat verleidend gelonk: Jennifer Lawrence gaat in Red Sparrow Charlize Theron achterna zoals we haar graag bezig gezien hebben in Atomic Blonde. Dat doet ze met evenveel allure maar ook met heel wat meer ernst en een stuk minder acrobatiek.
Lawrence speelt Dominika, een voormalige balletdanseres die opgeleid wordt tot spionne, want hoe lang de Koude Oorlog ook achter de rug is, de rivaliteit tussen de grootmachten VS en Rusland is er niet minder om. Het zich ontdoen van haar menselijkheid blijkt echter een immense stap voor Dominika. Dat haar Amerikaanse doelwit ook nog eens behoorlijk charmant is, helpt al zeker niet bij haar missie.
In deze entertainende maar oppervlakkige thriller gebeurt meteen heel wat op korte tijd, waardoor de plot verder raast en je niet te veel stilstaat bij de onwaarschijnlijkheden. De schijnbaar complexe vertelling is een stuk eenvoudiger dan ze lijkt en teert sterk op clichés. De psychologische uitdieping van de protagonisten, beproefd door de moraliteitsaspecten van hun job, heeft vooral een sensationele functie. De kijker krijgt daarbij waar voor zijn geld: Red Sparrow heeft een sterk exploitatief karakter en komt met zijn gratuit naakt en geweld vooral de popcornvretende cinefiel tegemoet. Dat mag, al vragen we ons af hoe Lawrence dat verenigt met haar opvattingen rond de vertegenwoordiging van de vrouw in Hollywood. Noem Red Sparrow bij momenten gerust wat platjes.
Ietwat exploitatieve actiethriller die ingenieuzer lijkt dan hij in werkelijkheid is.
De fijne en telegenieke cast – naast Lawrence overtuigt Joel Edgerton als kwetsbare held en Matthias Schoenaerts als de valse oom van Dominika – houdt dit spektakel echter zeer bekijkbaar en regisseur Francis Lawrence (The Hunger Games: Mockingjay) houdt er vaart in, al kan de prent zich visueel niet echt onderscheiden en vindt hij niet altijd de juiste verteltoon. Uit de dubbelzinnigheid en verraderlijkheid van de acties die de personages uitvoeren, viel meer mysterie te puren dan nu het geval is. Red Sparrow mist ook enige originaliteit en doet net iets te vaak aan de middelmatige/trashy thrillers denken die de jaren ’90 overheersten. We hadden ook met een kortere duur kunnen leven.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de