The Son

Genre: Drama | Duur: 2u03 | 2022 | Release: 1 Januari 2023 | Land: VS | Regie: Florian Zeller | Cast: Hugh Jackman, Zen McGrath, Laura Dern, Vanessa Kirby, Anthony Hopkins

Met The Father verscheen in 2020 een zeer ingetogen en aangrijpend drama dat vooral als indrukwekkend debuut mocht gelden voor de Franse cineast en scenarist Florian Zeller. Hij verzamelde voor zijn tweede film opnieuw een topcast maar niets aan het onecht aanvoelende The Son getuigt ook maar van één greintje deskundigheid. Wat een sof.

(foto's 3 & 4: Vanity Fair)

In dit nadrukkelijk geëxpliceerde drama kampt een tiener met een depressie. Zijn gescheiden ouders reageren vooral emotioneel maar weten niet hoe te helpen.

Dit potentieel geladen en delicate relaas blijkt al van bij de eerste scène bijzonder pover geschreven en geregisseerd te zijn. De dialogen klinken hol en ongeïnspireerd en de acteurs lijken amper aanwijzingen gekregen te hebben. Zo ontwikkelt dit familiedrama zich vlak en voorspelbaar, met clichématige wendingen en zonder omwegen uitgesproken emoties. Opmerkelijk hoe de 17-jarige Nicholas aan zijn ouders heel diepgaand en direct kan verklaren wat er met zichzelf aan de hand is.

De parallellen die zijn succesvolle vader Peter trekt met zijn eigen jeugd, komen al even goedkoop over als de spanningen tussen zijn tweede echtgenote en zijn zoon. In de scène waarin Beth bekent dat ze de baby niet achter durft laten bij Nicholas, wordt zelfs amper nog het niveau van een heel slechte soap bereikt. Zeller lijkt daarbij ook geen enkel idee te hebben waarop de camera te richten. Zijn beeldvoering is om te huilen.

Hugh Jackman is een prima acteur maar komt hier echt zichzelf tegen. Het is tenenkrommend hoe hij dit alles veel te groot vertolkt. Van ingetogenheid is ook geen sprake bij de nochtans niet onverdienstelijk acterende Zen McGrath, die de zoon speelt, maar de manier waarop zijn depressie wel heel vlotjes wordt geanalyseerd is lachwekkend ongeloofwaardig. Ook Laura Dern zie je nu en dan rondkijken alsof ze hoopt op een fatsoenlijke zin. De gastrol van Anthony Hopkins is een verademing.

Een onwaarachtig en in pathetiek badend drama dat zelfs niet het niveau van een soap haalt.

Het is haast niet te geloven hoezeer The Son contrasteert met The Father. De pathetiek druipt van de muren. Co-scenarist van dienst Christopher Hampton is nochtans iemand die het vak in de vingers heeft, en Zeller zelf heeft zich voor zijn filmdebuut al bewezen in het theater. Het is verbijsterend dat zoveel talent hier compleet de mist in gaat en één van de meest onwaarachtige films van het jaar aflevert.