The Tragedy of Macbeth

Genre: Drama | Duur: 1u45 | 2021 | Release: 5 Januari 2022 | Land: VS | Regie: Joel Coen | Cast: Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Harry Melling, Moses Ingram, Kathryn Hunter, Alex Hassell, Corey Hawkins

Na bijna 40 jaar samenwerking waagt Joel Coen zich aan een film zonder zijn broer Ethan. Dat hoeft gezien het indrukwekkende resultaat niemand spijtig te vinden, als is The Tragedy of Macbeth daardoor ook geen kenmerkende zwartkomische Coenfilm geworden.

In deze in zwart-wit gedraaide verfilming van het beroemde Shakespearestuk, kruipt Denzel Washington in de huid van de doorgeslagen generaal Macbeth, die op listige wijze de troon in handen krijgt, waarna de waanzin binnensluipt. Enige vertrouwdheid met het verhaal kan geen kwaad, want de originele teksten die hier door een resem knappe acteurs zeer overtuigend worden gebracht, zijn na 400 jaar ietwat oudmodisch. Om maar te zeggen: ondertiteling volstaat zelfs niet altijd om van elk personage te achterhalen wat zijn of haar motieven zijn. 

Dat verstoort aanvankelijk enigszins de pret maar het acteerwerk is van zo'n hoog niveau en de verwikkelingen zo sluw dat je tegen wil en dank meegesleept raakt. Washington in het bijzonder maakt indruk, maar deze acteur kan dan ook alles aan. Niet alle acteurs die hem omringen komen ons bekend voor, maar vormen een knap gecaste, expressieve groep vertolkers.

Wie zich desondanks in slaap voelt gewiegd worden door de ellenlange, niet altijd hapklare dialogen, kan zijn ogen en oren de kost geven. The Tragedy of Macbeth werd volledig in de studio gefilmd in minimalistische decors, waarin een magistrale spel van licht en donker gaande is dat van elk shot een juweeltje maakt en waarmee gretig naar de Duitse expressionisten uit de periode van de stille film wordt verwezen. Het vierkante beeldformaat versterkt de verwijzing. Puur visueel is dit een imponerende film. Laat ons ook niet onderschatten wat de uitstekende geluidseffecten doen. 

IJzersterke en visueel verbluffende stijloefening waarmee Joel Coen naar het Duits expressionisme refereert

Finaal is The Tragedy of Macbeth meer een stijloefening dan een publieksfilm en lijkt een commercieel succes weinig waarschijnlijk. Maar de meesterlijke beeldvoering en fanatieke acteurs alleen al maken hier een productie van hoog niveau van die je moet gezien hebben.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien