The Wave

Genre: Actie | Duur: 1u44 | 2015 | Release: 31 Maart 2016 | Land: Noorwegen | Regie: Roar Uthaug | Cast: Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp

Roar Uthaug biedt de kijker de kans het typisch Amerikaanse catastrofale rampenscenario te ervaren in een andere culturele setting. We weten van Scandinavische regisseurs dat ze knappe misdaad- en dramaseries maken (The Killing, The Bridge, Borgen,…), The Wave bewijst dat de Scandinavische film klaar is om zijn cv uit te breiden. De film was tevens de Noorse oscarinzending voor beste anderstalige film.

De dreiging in The Wave is zoals wel vaker van geologische aard. Onze held Kristian is een toegewijde geoloog die net met zijn familie naar de grote stad verhuist. Zijn vertrek wordt opgehouden door vreemde seismische metingen die aangeven dat het grondwater zakt. Kristian wil preventief ingrijpen en iedereen evacueren. Zijn collega’s twijfelen echter, rood alarm afkondigen zou heel het toeristische seizoen in gevaar brengen. Net als de witte haai in Jaws, lijkt dat beetje verdwenen grondwater niet voldoende om de grootste bron van inkomsten in het pittoreske Noorse dorpje zomaar op te geven.

De film opent verfrissend en ietwat onconventioneel. Uthaug werkt zijn hoofdpersonages grondig uit, voor hij de hel laat losbarsten. We krijgen tijd om Kristian en zijn familie te leren kennen en sympathiek te vinden, dankzij het degelijke acteerwerk gebeurt dit ook. In de typische rampenfilm krijgen we slechts een vage schets van de personages, hierdoor kan het ons vaak niet veel schelen wat er uiteindelijk met hen gebeurt.

Uthaug opent onconventioneel en werkt zijn hoofdpersonages grondig uit, voor hij de hel laat losbarsten.

Naarmate The Wave vordert, komen echter steeds meer clichés naar boven die reeds veel rampenfilms de das omdeden. Families die van elkaar gescheiden geraken; lange pauzes die personages nemen op momenten dat pauzeren de minst denkbare optie is en de dood van personages die we niet bij naam kennen, is slechts bijzaak.

Uthaug werkt volgens de krijtlijnen van de typische rampenfilm, maar steekt het genre toch in een fris jasje. The Wave speelt zich af in door Hollywood nog onontgonnen gebied. Samen met de mooie fotografie maakt dat de film zeker de moeite waard. Een onderhoudende film die ons niet helemaal kan omver spoelen, maar stukken onderhoudender weet te zijn dan het Amerikaanse San Andreas van een jaar eerder. Uthaug regisseert in 2017 de nieuwe Tomb Raider, benieuwd hoe hij dat zal aanpakken.

Jef van Cleynenbreugel Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Kristian kan zijn familie zijn dochter in veiligheid brengen. Zijn zoon en vrouw zitten vast in een hotel, maar net op tijd slaagt hij er in ze te bevrijden.