What's Love Got to Do with It?

Genre: Romantische komedie | Duur: 1u48 | 2022 | Release: 1 Januari 2023 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Shekhar Kapur | Cast: Lily James, Shazad Latif, Emma Thompson, Shabana Azmi, Sajal Ali, Oliver Chris

Deze Britse romcom komt ogenschijnlijk geïnspireerd uit de hoek door in te zoomen op de vriendschap tussen een dokter van Pakistaanse afkomst en zijn jeugdvriendin die nu documentairemaakster is. Zoe en Kazim zijn duidelijk voor elkaar bestemd maar hebben eerst heel wat obstakels te overwinnen, met als voornaamste het gearrangeerde - assisted! -huwelijk van Kazim.

We weten allemaal meteen hoe het zal aflopen. What's Love Got to Do with It? blijkt dan lang niet zo origineel te zijn. Er zijn nochtans weinig films in het genre die zich aan een romance wagen met culturele barrières.

We hadden van de gereputeerde Skehar Kapur, de man achter de historische drama's Elizabeth en de sequel The Golden Age een veel interessantere film verwacht dan deze doordeweekse, voorspelbare en veel te gepolijste romantische komedie. Succesvolle mensen in overgestileerde sets die ons nergens echt overtuigen van hun zorgen, roepen weinig empathie op. Nochtans tracht deze film essentiële zaken aan te kaarten en durft de cineast kritisch zijn over de gebruiken en voorschriften in zijn eigen cultuur.

Deze voorspelbare romcom vangt weinig aan met zijn grote thema's

Maar het moet allemaal leuk en aardig zijn en tegen het einde zelfs sentimenteel. Emma Thompson mag als altijd voor de hoogtepunten zorgen, hoewel haar weinig relevante personage eigenlijk veel te nadrukkelijk aandacht krijgt zonder op de plot te wegen. Lily James is helaas nog geen Julia Roberts, Keira Knightley of Reese Witherspoon en maakt weinig indruk.

Deze te futiele prent heeft zijn momenten en zorgt voor enig vertier, maar is al bij al betekenisloos.