Zeevonk

Genre: Drama | Duur: 1u38 | 2023 | Release: 29 Maart 2023 | Land: België | Regie: Domien Huyghe | Cast: Saar Rogiers, Dunia Elwaleed, Sverre Rous, Hilde De Baerdemaeker, Thibaud Dooms, Zouzou Ben Chikha, Sebastien Dewaele, Lynn Van Royen, Valentijn Dhaenens

Hoewel het Vlaamse productiehuis A Private View een lange staat van dienst heeft en al voor heel wat aangename films van eigen bodem zorgde, spelen ze ook wel eens op veilig. Zeker de films waar scenarist Jean-Claude Van Rijckeghem de hand in heeft - Aanrijding in Moscou, Adem, Meisjes - zijn vaak doorzichtig gestructureerd. Zeevonk is echter een doorbloed jeugddrama dat stevig binnenkomt.

In dit regiedebuut van Domien Huyghe - zijn zus Wendy schreef mee het scenario - staat de 14-jarige Lena centraal, wiens vader omkomt op zee tijdens zijn werk als visser. Dit zet haar wereld op zijn kop en ze kan niet om met alle emoties die dit oproept. Het is haar overtuiging dat er in zee een nog onbekend wezen te vinden is dat verantwoordelijk is voor de schipbreuk.

Zeevonk kenmerkt zich door een enorme spontaniteit en authenticiteit. De acteurs tonen zich zonder uitzondering met een enorme naturel en drukken zich waarachtig uit in kletterend West-Vlaams. De dialogen komen fris en eerlijk over en nergens voelt de plot geforceerd. Zo krijg je sterke personages. Dit is een zeldzame jeugdfilm die zijn kijker niet onderschat.

Huyghe spant zich misschien net iets te veel in om de leefwereld van jongeren voelbaar te maken, maar heeft duidelijk een band met zijn thema en maakt er een persoonlijke en sprekende film van die de kijker niet onberoerd laat. De geweldige jonge hoofdacteurs werden geweldig gecoacht - waarom kan met dat niet in #LikeMe en al die anderen enerverende Ketnetkul? - en laten dit rake drama tintelen van echtheid.

Een geslaagd en ontroerend drama over rouwverwerking

Deze treffende beschouwing van een rouwproces- de Huyghes verloren zelf hun vader op jonge leeftijd - , wordt ook nog eens deskundig ingeblikt en door componist Bart Van Lierde van een poëtische klankband voorzien, ondersteund door Brihang.  De betoverende en met geslaagde effecten gecreëerde onderwaterscène vormt een krachtige climax en mag zich meteen als één van de mooiste filmscènes van het jaar profileren.