Mary Queen of Scots

Genre: Historisch drama | Duur: 2u04 | 2018 | Release: 27 Februari 2019 | Land: Groot-Brittannië, VS | Regie: Josie Rourke | Cast: Saoirse Ronan, Margot Robbie, Guy Pearce, Joe Alwyn, Jack Lowden, Ian Hart, Martin Compston

Of het al dan niet om een diepgewortelde vete ging of een welgemeend zusterschap tussen twee grote namen uit de Britse geschiedenis, de figuren van Elizabeth I en Mary Stuart, koninginnen van respectievelijk Engeland en Schotland, blijven fictiemakers inspireren. In deze nieuwe kijk op de feiten staat Mary Stuart centraal - in tegenstelling tot bv. het excellente Elizabeth uit 1998 - en met Beau Willimon als scenarist - de man die ook het meeslepende House of Cards schreef - hoopten we op een indringend machtsspel. Tevergeefs: Mary Queen of Scots heeft beslist kwaliteiten, maar de dramatische impact is beperkt. 

 

De interpretatie van de makers dat de elegante en mooie Mary Stuart een wel heel lieftallige deerne is, wordt binnen de historische context snel wat ongeloofwaardig. Hoewel Saoirse Ronan - alweer zo fris als een lenteslaatje - overtuigend is, wordt het personage nooit echt gelaagd en lijken haar perikelen gebanaliseerd te worden. Wat relatieproblemen, wat politieke onstabiliteit, een onberekenbare broer, een rivaliteit met haar nicht Elisabeth, ... De wikipediapagina lijkt keurig gevolgd te worden zonder dat bepaalde feiten echt geschiedkundig belang hebben. Dit onevenwichtige en te vrijblijvende verhaal verhindert dan ook dat dit een groots en krachtig drama wordt. 

Debuterende cineast Josie Rourke weet nochtans behoorlijk vaardig uit de hoek te komen. Tal van scènes vragen meer ervaring dan de theatermaakster in huis heeft, maar de film weet visueel te onderhouden. DOP John Mathieson zal daar best een rol in gespeeld hebben. De cameraman van onder meer Gladiator, Robin Hood en Logan vat de Schotse natuurpracht in schilderachtige beelden en laat de kleuren van o.a. Mary's vurige haardos en felle gewaden en Elizabeth's felrode pruik prachtig contrasteren met de gebleekte omgeving. Ook componist Max Richter houdt zich niet in. 

De overtuigende vertolkingen verliezen impact door de futloze dramatiek

Ondanks dit aanwezige talent - ook Margot Robbie zagen we graag aan het werk - is Mary Queen of Scots niet die prijzenpakkende triomf geworden die leek beloofd te zijn. Zowel Ronan als Robbie, een jaar eerder nog tegen elkaar strijdend om de Oscar waar Frances McDormand mee vandoor ging - verdwenen al snel van de lijstjes van de bookmakers. Hun vertolkingen verliezen inderdaad wat fut door de sputterende dramatiek. Wat rest is een aardige kostuumfilm die zijn al te telegenieke personages tegen elkaar uitspeelt als in een doordeweekse soap. 

 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien