Imaginary Heroes

Genre: Drama | Duur: 1u51 | 2004 | Release: 1 Januari 2004 | Land: VS | Regie: Dan Harris | Cast: Emile Hirsch, Sigourney Weaver, Jeff Daniels, Michelle Williams, Kip Pardue

Dit Amerikaanse melodrama lijkt zich voor te doen als een typische parabel over ontmanteling van familiegeluk in de Amerikaanse buitenwijken, inclusief depressie, zelfmoord en overspel - we kennen dat intussen wel. Desondanks weet Imaginary Heroes een degelijke film te zijn, geschreven en geregisseerd door Dan Harris, op dat moment amper 25 jaar en intussen uitgegroeid tot een veelgevraagd scenarist (X-Men 2, Superman Returns).

Het gezin Travis beleeft een tragedie. De oudste zoon, een zwemkampioen, jaagt zichzelf een kogel door het hoofd en creëert daarmee een trauma bij de rest van het gezin. Vader Ben loopt slaapwandelend door het leven en vermijdt elke communicatie. Moeder Sandy loopt sarcastisch te wezen en drijft haar jarenlange ruzie met de buurvrouw op de spits. Dochter Penny trekt zich dan weer terug op de universiteit, terwijl haar broer Tim op een depressie lijkt af te stevenen. Het onuitgesprokene hangt voortdurend boven de eettafel en drijft elk gezinslid tot extreme daden.

Conventioneel en enigszins voorspelbaar maar ook oprecht en charmant.

De plot bestaat gedeeltelijk uit macabere elementen die intussen eigen zijn aan het (sub)genre (American Beauty, The Ice Storm, The United States of Leland, The Virgin Suicides), anderzijds uit conventionele - lees: voorspelbare - dramatische wendingen. Enkele scènes zijn zelfs geforceerd, banaal of overbodig. Toch weet Imaginary Heroes geleidelijk aan een eigen identiteit te ontwikkelen, wat vooral te danken is aan de personages. Die hebben enerzijds stuk voor stuk een nogal clichématige functie in het verhaal, maar blijken toch allemaal uit een dimensie meer te bestaan dan vermoed werd. Zo is er de best verfrissende moeder- en zoonrelatie, blijken in het slot een aantal verklaringen te zitten voor bepaalde gedragingen van Ben en de overleden zoon, en wijkt de vriendschap tussen Tim en de buurjongen af van de stereotiepe Amerikaanse tieneromgang. Een steengoede cast - met Sigourney Weaver en de jonge Hirsch aan kop - draagt bij aan die uitdieping. De sobere soundtrack van John Ottman onderstreept de emoties.

Dramatisch gezien mist Imaginary Heroes originaliteit en diepgang, maar dit onafhankelijke filmpje bevat voldoende charme, warmte en oprechtheid om het niet links te laten liggen.