Paranormal Activity

Genre: horror | Duur: 1u26 | Release: 25 November 2009 | Land: VS | Regie: Oren Peli | Cast: Katie Featherston, Micah Sloat

Katie is ervan overtuigd dat het spookt in haar huis; ze wordt wakker van vreemde geluiden en meent gedaantes naast zich te voelen. Om de gewaarwordingen hard te maken, besluit haar sceptische vriend Micah alles op film vast te leggen. Wanneer het licht uitgaat, gaat de camera aan. Paranormal Activity is het resultaat van al dat materiaal, geknipt, geplakt en versneld. Is het niet zomaar een film?

Wanneer er niet meteen een antwoord op die vraag is, blijkt het publiek tegelijkertijd gefascineerd en doodsbang. Daarop inspelend was de marketinggedreven anticipatie op Cloverfield, [Rec] en The Blair Witch Project de garantie op een box office-hit.

Zien we iets door de deur komen? Wat is het knipperende licht beneden en wie zet de voetstappen op de trappen?

Deze zijn de vragen die onze angst aandrijven. Het bewijst wat we vermoedden, dat wat ons bang maakt, ons onomstotelijk aantrekt. Voor de filmindustrie is het een handig mirakel dat onzekerheid en low budget elkaar aanvullen. Filmmakers die (te) weinig tonen, voeden de fantasie van de kijker. Horrorfilms worden op die manier een forum van creatief omspringen met weinig middelen ? in het geval van Paranormal Activity met $11.000. Ter vergelijking: een degelijke Vlaamse kortfilm kost ongeveer tien keer zo veel.

Paranormal Activity is qua verhaal en sfeer een binnenhuisversie van The Blair Witch Project. Bomen zijn vervangen door muren, riviertjes door deuren, maar de mysterieuze gebeurtenissen zijn even angstaanjagend.

Paranormal Activity zet wel een stapje terug en toont ons wat meer dan de pure suggestie van The Blair Witch Project. We zien schaduwen en krijgen enig verhaalelement. Ook de aanwezigheid van derden, de bijrollen van de vriendin en de paranormaal deskundige, neigt naar de meer klassieke verhaalvertelling, maar de escalerende spanning van de nachtelijke beelden, laat zien dat regisseur Oren Peli zijn eigen stijl en ritme heeft.

Als de financiƫle crisis in Hollywood tot gevolg heeft dat er een derde minder blockbusters gemaakt worden, hopen wij op meer projecten waarin talent budget verdringt en daarenboven scoort bij het grote publiek. Neen, het zijn niet zomaar films.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De demon gaat op de een of andere manier in Katie, die Micah vermoordt en vlucht.