kortfilm.be 3.0
binnenkort! soon!
Join us at Film Fest Gent
15.10 at 10h30
LAUNCH-EVENT
 
Decision to Leave

Genre: Thriller | Duur: 2u18 | 2022 | Release: 10 Augustus 2022 | Land: Zuid-Korea | Regie: Chan-Wook Park | Cast: Tang Wei, Hae-il Park, Teo Yoo, Kyung-Pyo Go

Het actuele succes van Zuid-Koreaanse fictie laat ons misschien vergeten dat we vooral aangetrokken worden door de producties die op de Hollywoodleest geschoeid zijn. Parasite, Squid Game, Train to Busan en zelfs eerdere succesfilms als Oldboy en The Host appeleren sterk aan de door Amerikaanse fictie gevormde kijkbereidheid van de kijker. Maar cineasten als Chan-wook Park (The Handmaiden, Stoker, Oldboy) waagt zich net als veel van zijn generatiegenoten daarom niet altijd aan hapklaar entertainment. Decision to Leave laat zich bij een eerste kijkbeurt alvast niet kennen. 

In deze naar Hitchcock alluderende film noir raakt een rechercheur in de ban van een vrouw die er van verdacht wordt haar man te hebben vermoord. Hij kan niets bewijzen maar wanneer haar bekoorlijkheid onder de grijze alledaagsheid vandaan komt, moet hij vaststellen dat hij misschien wel niets meer wíl bewijzen. 

Het is een vrij traditioneel gegeven - en we delen als kijker daarbij natuurlijk het vermoeden dat de beminnelijke Seo-rae wel degelijk haar man om het leven heeft gebracht - waar Park op een eerste zicht niet veel meer mee aanvangt. Met enige moeite raak je wijs uit de vele feitelijkheden die de plot mee vormgeven, want Park is geen filmmaker die de lijnen netjes afbakent. Het is sowieso een gekende frustratie bij cinema uit andere culturen dat we niet altijd goed kunnen bepalen wie wie is en wie wat deed. 

In essentie is dat ook allemaal niet zo belangrijk. Het gaat om het oeroude verhaal van een man en een vrouw. De fatale aantrekkingskracht, de aarzelende of manipulatieve dans die de twee hoofdfiguren samen uitvoeren. De verleiding, de offers, het verraad. Grote thema's die Park niet echt nieuw verpakt, ook al is de prent productioneel van het hoogste niveau. Je kijkt geboeid naar de vaak knap vormgegeven taferelen, maar wat betekenen ze en welke functie hebben ze in de plot? 

We moeten bekennen dat we, ook als doorwinterde filmfan, niet helemaal aanvoelden wat de makers kwijt willen of waar exact de wel zeer subtiele genialiteit van deze prent zit. Decision to Leave wordt op gejuich onthaald maar de finesses zijn wat ons betreft net té fijn om ten volle te kunnen appreciëren na één kijkbeurt. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien