The Hunger Games: Mockingjay - Part 2

Genre: Avontuur | Duur: 2u17 | 2015 | Release: 18 November 2015 | Land: VS | Regie: Francis Lawrence | Cast: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Woody Harrelson, Sam Claflin, Liam Hemsworth, Julianne Moore, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Jena Malone, Elizabeth Banks

Nadat ze in de vorige film wat weinig om handen had, zien we Katniss Everdeen in de afsluiter van de filmreeks The Hunger Games  het laken weer helemaal naar zich toetrekken. De tot rebellenleidster gebombardeerde boogschutster tracht recht op haar doel af te stevenen - het vermoorden van de tirannieke president Snow - maar ziet in de strijd wel heel wat van haar dierbaren sneuvelen. Bovendien blijkt het maar eens tijd te worden om te kiezen tussen de stoere Gale en de gehersenspoelde Peeta.

De plot snel even samenvatten zonder veel context, doen we vooral in de veronderstelling dat deze vierde prent in de onwaarschijnlijk succesvolle franchise, enkel bekeken zal worden door wie de voorgaande delen heeft gezien. Dat zijn en blijven wellicht voornamelijk tienermeisjes, maar The Hunger Games is toch één van die zeldzame young adult-verfilmingen die zijn doelgroep heeft weten te overstijgen. Gezien de kwaliteit van de reeks is dat ook geen wonder.

Ook dit slot is vaardig en deskundig in beeld gezet, met een koele, grimmige en zelfs enigszins beklemmende sfeer tot gevolg. Met ijzeren ernst wordt getracht voelbaar te maken wat de dappere maar niet onkwetsbare protagoniste moet torsen, maar psychologisch schiet dit spektakel dan wel te kort. De actie mag dan al bedreigend zijn en de inzet van de strijd allesbehalve triviaal, meeleven met de personages lukt slechts tot op zekere hoogte. De vele figuren blijken elkaar nu stilaan ook wat voor de voeten te lopen en dwalen tegen het einde wat functieloos door het verhaal. De kunstgreep waarmee de afwezigheid van Plutarch wordt verklaard - het gevolg van het jammerlijke overlijden van Philip Seymour Hoffman  - is ook net iets te opzichtig.

Het slotstuk van de reeks is meeslepend en grimmig, maar schiet psychologisch toch te kort.

The Hunger Games mag dan al over beter uitgewerkte personages beschikken dan de doorsnee comicverfilming en een minder rooskleurig relaas brengen, finaal gezien is dit niet veel meer dan wat afgeborsteld en braaf escapisme. Met een verrassend cynische boodschap en een ongewoon koel einde weliswaar, maar het blijft een onpersoonlijk studioproduct dat het vrij safe wil houden.