Der Krieger und die Kaiserin

Genre: Thriller/Drama | Duur: 2u20 | Release: 1 Februari 2001 | Land: | Regie: Tom Tykwer | Cast: Franka Potente, Benno Fürmann, Joachim Król, Jürgen Tarrach, Lars Rudolph

De opener van het Filmfestival van Brussel is een trendy ogend, metafysisch getint drama met thrillerallures, badend in een existentialistisch sfeertje, waarin twee parallel lopende verhalen - over een verpleegster (Sissi) in een psychiatrische instelling en een jonge delinquent (Bodo) tijdens de voorbereiding van een bankoverval - door middel van motieven als (nood)lot en toeval met elkaar verstrengelen.



Het is de vierde prent van Tom Tykwer, de jonge controversiële regisseur die dankzij 'Winterschläfer' en het hippe 'Lola Rennt'' in een aantal ogen werd beschouwd als (mogelijke) redder van de Duitse cinema. Met 'Der Krieger und die Kaiserin' heeft Tykwer alvast zijn derde internationaal succes op zak. Net als zijn vorig werk ook hevige voor- en tegenstanders deze keer; sommigen zullen de stijlmiddelen, zoals de wentelende camera op een brug, die Tykwer te pas en te onpas hanteert, grandioos vinden, anderen doen dit beslist af als pretentieus en vergezocht (cfr. de moeilijk verteerbare, té nadrukkelijke slotsequentie).

In ieder geval is dit geen overtuigende bevestiging van Tykwers filmtalent.



Er zijn wel enkele memorabele momenten die een lichte vorm van opwinding ontlokken, zoals de aanloop naar de aanrijding en de erop volgende ontmoeting tussen Sissi en Bodo onder de truck. Als geheel is 'Der Krieger und die Kaiserin' echter wat te mager om indruk te maken. Tykwer gebruikt voor het samensmelten van de onvervulde, voor elkaar voorbestemde levens van Sissi en Bodo een auto-ongeluk en een bankoverval als sleutelscènes, maar dramatisch loopt het soms mank. De verschillende genres en invloeden waarmee hij speelt - thriller, crime story, romantisch drama en surrealisme - doen Tykwer dansen op een smal koord, en hij verliest iets te vaak zijn evenwicht.



'Der Krieger und die Kaiserin' roept, althans wat concept betreft, herinneringen op aan 'Los amantes del circulo polar', maar de film mist de magie en het wonderlijke van Julio Medems magisch realistische parel.

Christoph Foqué Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sissi en Bodo komen in het reine met hun verleden en reizen per auto de einder tegemoet