The Monk

Genre: Thriller | Duur: 1u41 | Release: 13 Juli 2011 | Land: Frankrijk, Spanje | Regie: Dominik Moll | Cast: Vincent Cassel, Deborah François, Joséphine Japy, Sergi López, Geraldine Chaplin, Frédéric Noaille

Nu de Kerk steeds meer in opspraak komt door seksuele schandalen, lijkt de film Le Moine met zijn verhaal over een monnik die zich overgeeft aan de zonde en de verleiding, opvallend hedendaags. Desondanks is de film een adaptatie van de gotische roman van Matthew G. Lewis uit 1796, dat destijds een schandaalboek werd vanwege zijn antiklerikalisme en thematiek rond zwarte magie, seksuele driften, verkrachting, incest en moord.

 

Aangezien de vorige twee verfilmingen een beetje in de vergetelheid geraakt zijn, is het nu de beurt aan Frans regisseur Dominik Moll om het verhaal van Ambrosio terug naar het grote scherm te brengen. Ambrosio, die van kinds af aan in een klooster nabij Madrid woont, groeit op tot een vrome en toegewijde monnik. Wanneer er een mysterieuze gemaskerde jongeman zijn intrek neemt in het klooster, wordt zijn geloof zwaar op de proef gesteld en zal ook hij ontdekken dat de vleselijke zonden moeilijk te weerstaan zijn.

De film kent een uitstekende cast met steracteurs als Vincent Cassel, Geraldine Chaplin en zelfs een kleine rol  voor Sergi López als Satan. Allen leveren ze een onderhoudende prestatie, al dient wel gezegd te worden dat we Cassel (Black Swan, Irrévisible en La Haine) al in betere vorm gezien hebben. Visueel kent Le Moine enkele stijlvolle momenten, waaronder een aantal prachtige scènes gefilmd met clair-obscur belichting. Anderzijds maakt de regisseur gebruik van een aantal filmische technieken die niet echt passend zijn in de film, zoals overlappende beelden of vreemde beeldovergangen. Ook de soms te bombastische muziek is vaak te nadrukkelijk aanwezig, wat op bepaalde momenten storend kan zijn voor de sfeerschepping.

Dominik Moll blijft uiteindelijk wel zeer braafjes bij zijn interpretatie van dit lugubere verhaal

Het grootste punt van kritiek is dat de film  de indruk geeft dat Moll niet goed wist welke kant hij uit moest gaan met het verhaal. Langs de ene kant komt Le Moine over als een serieus periodedrama, dat vraagstukken rond religie en moraliteit probeert aan te snijden. Langs de andere kant benadert hij het gegeven ook als een horrorfilm, waarbij hij gretig inspeelt op de conventies van het genre. Maar voor een verhaal van dit kaliber en gezien de status van het boek, mocht de film dan toch gerust wat duisterder en meer grotesk zijn.  Dominik Moll blijft uiteindelijk wel zeer braafjes bij zijn interpretatie van dit lugubere verhaal.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De mysterieuze jongeman Valerio blijkt een vrouw te zijn die een instrument is van de duivel om Ambrosio op het pad van de zonde te doen begeven. Wanneer hij verliefd wordt op Antonio helpt Valerio hem door middel van magie. Ambrosie verkracht Antonia en wanneer haar moeder binnenkomt, ontdekt hij dat Antonia zijn zus is. Gevangen genomen door de Inquisitie, verkoopt hij zijn ziel aan de duivel om aan zijn straf te ontsnappen en de gek geworden Antonia te redden.