Magic in the Moonlight

Genre: Romantische komedie | Duur: 1u37 | Release: 8 Juni 2014 | Land: VS | Regie: Woody Allen | Cast: Jacki Weaver, Marcia Gay Harden, Hamish Linklater, Eileen Atkins, Simon McBurney, Emma Stone, Colin Firth

Voor Woody Allen lijkt films maken wel als geblinddoekt boogschieten. De ene keer is het een schot in de roos, zoals recentelijk bij Blue Jasmine of Midnight in Paris. Maar even vaak schiet hij er naast en levert hij een weinig interessante film af. Helaas valt zijn nieuwste film Magic in de the Moonlight opnieuw in de laatste categorie.

Met het uitgangspunt van een goochelaar die in de jaren twintig een mediumĀ probeert te ontmaskeren en gaandeweg voor haar charmes valt, tracht hij nochtans terug te grijpen naar de magie en nostalgie van Midnight in Paris. Maar de film voelt aan als een te gemakzuchtige poging en Allen lijkt weinig moeite te doen om ons een interessant en slim verhaal de brengen. De dialogen zijn veelĀ minder scherp dan we gewend zijn en buiten een tweetal mopjes rond God, gaat de humor verloren in het zwakke en voorspelbare script.

Het komt de film ook niet ten goede dat de romantiek tussen hoofdrolspelers Colin Firth en Emma Stone te geforceerd overkomt en weinig voelbaar is. Beide acteurs spelen bovendien mateloos irritant. Dat Allen zijn acteurs tegenwoordig minimale instructies geeft, kan voor vuurwerk zorgen, zoals bij Cate Blanchett in Blue Jasmine. Maar Firth en Stone bewijzen dat het even goed het tegenovergestelde kan opleveren.

De film voelt aan als een te gemakzuchtige poging en Allen lijkt weinig moeite te doen om ons een interessant en slim verhaal de brengen

Waar de film wel in uitblinkt is de manier waarop het de sfeer van de jaren twintig tot leven brengt. De kostuums en decors zijn prachtig. Dankzij het knappe camerawerk van Darius Khondji, die vaak filmde met schemerlicht, ziet alles er netjes uit. Hij weet ook de Provence, waar de film zich afspeelt, knap in beeld te brengen. Combineer dit met de jazzy soundtrack, en je krijgt een film die prettig is voor ogen en oren. Het is daarom spijtig dat de rest van de film niet van hetzelfde niveau is.

Hij gat helemaal mee in haar verhaal totdat hij ontdekt dat een list is van een collega-goochelaar die hem wilt beetnemen. Uiteindelijk vergeeft hij haar en moet hij toegeven dat hij verliefd geworden is op haar. Zij geeft haar huwelijk met het rijkeluiszoontje om met hem samen te zijn.