Summer of Sam

Genre: Film Noire | Duur: 2u22 | Release: 14 Juni 2000 | Land: | Regie: Spike Lee | Cast: John Leguizamo, Adrien Brody, Jennifer Esposito, Mira Sorvino, Michael Rispoli, Saverio Guerra

Summer of Sam.. het waargebeurde verhaal van een massamoordenaar die zich the Son of Sam noemde.

De zomer van 1977 was niet alleen één van de heetste zomers van New York City aller tijden maar eveneens de hoogdagen van onze Sam. Son of Sam heeft een voorkeur voor vrijende koppeltjes in auto's.. (Btw: Vraag ik me toch eens af of dat een typisch fenomeen is in de State: autosex bedoel ik, ik heb alleszins nog nooit sex in een auto gehad, ik ken ook niemand die dat doet, toch blijkt iedere zichzelf respecterende tiener te poepen dat het een lieve lust is in auto's.. Enfin, wie kan hier helpen ? Maak kans op een K.U.T poster, gesigneerd door de hoofdredacteur waw)

Goed, enfin, veel moord, bloed en aanverwante leukigheden dus. Vrij los hiervan loopt het verhaal van de-coole-stoere-lekkere-Turk-avant-la-lettre Vinnie je kent het type wel he.. Nog maar zo eens een vraag, zou iedere Italiaan zich zo opdringerig, alles voor eer, are talking to me, hela pasta mamma mia, gedragen of is dat maar een cliché dat blijkbaar in zowat IEDERE phreaking film met Pasta Pronto-gastoptredens voorkomt..

Soit, Vinnie de coole dus, bendelid, hanging loose in the streets, enz. en zijn vriendje de aartsmarginaal Ritchie. Die door zijn eigenaardige, provocerende, heavy metal weetikveel stijl, er sterk van verdacht wordt Sam te zijn.

Het escaleert helemaal wanneer de politie de lokale maffia verzoekt hen te helpen om de Zoon van Sam te vinden.

Aja, tussenin ook nog wat verhaal over Vinnie die poept met alles wat los staat (ook nog zoiets Italiaans, al vertelt dat ondergetekende 25% Italiaans is ? Dames!) , hier en daar wat nightclubs, een orgie of twee, wat vechten enzoverder..

Soit, een vrij leuk verhaaltje dus. De kracht in de film zit echter niet in het verhaal maar in de zeer sterke regie van Spike Lee. Ik was er niet bij, Spike wel, maar het moet wel errrugh heet geweest zijn die zomer van '77. Mr. Lee weet dit dan ook prachtig te verfilmen, zelden een film gezien waar de hitte zo overtuigend van afstroomt. Niet enkel de fysieke temperatuur maar ook de subtiele.. veranderingen die merkbaar worden in de mens als hij het lange tijd te warm heeft.. Meer prikkelbaar dan anders, geirriteerd, klaar om te exploderen, wie weet was dat ook een factor voor Sam, het zal alleszins een belangrijke invloed gehad hebben op de rellen in dat jaar.

Verhit filmpje dus, pak extra grote cola mee en twee negerslaven om wat koelte toe te wuiven.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Son of Sam blijkt een of andere dikzak te zijn die beweert dat een zwarte labrador hem de opdracht gaf de moorden uit te voeren. Hij wordt gepakt omdat hij tijdens zijn laatste moord toevallig een parkeerboete kreeg op de plaats dichtbij het misdrijf.