Nieuwe Namen - 2017

Voor de zesde keer al wanen we ons de grote deskundigen als het er op aankomt te voorspellen welke namen op de rand van de doorbraak staan. In 2011, 2012, 2013 en 2014 deden we het niet zo slecht met ons lijstje van op dat moment vaag klinkende namen wiens bekendheid alleen maar zou toenemen. De namen van 2015 zijn voorlopig nog niet allemaal echt klinkend, maar laat de tijd ons gelijk geven. 

Na een jaartje overgeslagen te hebben, snuisteren we opnieuw in de wereld van de opkomende talenten en de bijrollen, om er die enkelingen uit te plukken van wie we zeker durven zijn dat ze binnen afzienbare tijd even vertrouwd in de oren zullen klinken als pakweg Jennifer Lawrence of Michael Fassbender.

Wie krijgt straks die Oscarnominatie, die ster op the Walk of Fame of die hoofdrol in een recordbrekende blockbuster? Een van deze mensen wellicht: 

TIMOTHÉE CHALAMET

De naam van deze bijna 22-jarige Amerikaan zal de komende maanden zonder twijfel nog veel vallen. Het staat immers buiten kijf dat hij voor zijn imponerende vertolking in het hartverscheurende drama Call Me by Your Name heel wat filmprijzen in de wacht zal slepen, waaronder een Oscarnominatie. Zijn vertolking als 17-jarige tiener die valt voor een oudere man, is dan ook bijzonder raak en getuigt van een formidabel inlevingsvermogen. 

De jonge acteur viel voor het eerst op in de indieprent Miss Stevens. De monoloog die hij daarin opvoert, bevat zoveel emotie en energie, dat je meteen wist dat hij een acteur was om in de gaten te houden. Kort daarvoor was hij ook te zien in Interstellar (als de zoon van Matthew McConaughey) en Men, Women & Children van Jason Reitman, zijn debuutfilm. 

Het is bijzonder snel gegaan voor deze wat grimmig kijkende jongeman. Call Me by Your Name heeft een enorme impact gehad op zijn carrière, nog voor de film een release kende. Bovendien zit Chalamet ook in Lady Bird. Dit regiedebuut van Greta Gerwig werd bedolven onder positieve kritiek en zal eveneens een kanshebber zijn bij de Oscars. 

Intussen heeft Chalamet ook de opnames achter de rug van Beautiful Boy met Steve Carell. Aangezien het hier om het Amerikaanse debuut van Felix Van Groeningen gaat, juichen we mee om de groeiende bekendheid van Chalamet. We vroegen cameraman Ruben Impens naar zijn ervaring. Hij omschrijft Chalamet als 'een gretige, energieke gast. Enorm ambitieus en charmant, een groot talent. Het was heel fijn met hem op set. Hij zoekt mee naar hoe iets beter kan, doet nooit twee keer hetzelfde, kan daar ook koppig in zijn.'  

En er is meer. Chalamet zit ook in Hostiles met Christian Bale en Rosamund Pike, het tienerdrama Hot Summer Nights en de in 2018 te verschijnen Woody Allenfilm A Rainy Day in New York met Selena Gomez en Jude Law. Zijn broodje lijkt gebakken. Volg hem op Twitter en Instagram

ALDEN EHRENREICH

Hoe wil je dat zo’n naam bij het grote publiek blijft plakken? Door gewoon gezien te worden naast zoveel mogelijk sterren? De lijst van filmmakers en acteurs waar deze jongeman al mee gewerkt heeft, is niet van de poes.

De 28-jarige Alden Ehrenreich – toevallig ontdekt door Steven Spielberg die hem aan het werk zag in een amateurfilmpje – wist in 2016 voor het eerst echt op te vallen als hoofdpersonage in het wisselvallige Hail, Caesar! Als charmante maar bar slecht acterende cowboy overeind blijven tussen George Clooney, Ralph Fiennes en Tilda Swinton - en zelfs het hart van de film vormen -, il faut le faire.

Dat vertrouwen van grote regisseurs kreeg Ehrenreich echter al eerder. Hij debuteerde op zijn twintigste als hoofdrolspeler in Tetro van Francis Ford Coppola. De prent bleef onder de radar maar Ehrenreich’s carrière kende aldus wel een mooie start. Woody Allen liet hem de zoon van Cate Blanchett spelen in Blue Jasmine en in datzelfde jaar kreeg hij ook een prominente rol in Beautiful Creatures. Deze fantasyfilm kende weinig succes en de verhoopte francise bleef uit.

Na een kleine rol in Stoker van Park Chan-Wook wist Ehrenreich nog maar eens een prominente rol binnen te rijven. Niemand minder dan Warren Beatty – die al meer dan 15 jaar geen film had gemaakt – castte hem in Rules Don’t Apply, een biografische prent over Howard Hughes die helaas niet zo veel indruk maakte als verwacht. 

Binnenkort zien we Ehrenreich ook aan het werk in The Yellow Birds, waarin hij aan de zijde staat van Tye Sheridan (verder in dit lijstje terug te vinden). De afgeschoten hoofdvogel – en de rol die Ehrenreich beslist definitief op de kaart zal zetten – is echter Solo: A Star Wars Story. In de spinoff van Star Wars zal Ehrenreich de felbegeerde rol van Han Solo spelen, een iconisch personage dat door Harrison Ford onsterfelijk werd gemaakt. 

ANSEL ELGORT

Wie enkele Jaren geleden The Fault in Our Stars zag, had vast meteen het gevoel niet in een doorsnee tienerdrama beland te zijn, al was dit dan de verfilming van een schijnbaar melodramatische jongerenroman. De twee jonge hoofdrolspelers maakten indruk. Shailene Woodley kennen we intussen – ze stond al in ons lijstje van 2014 – maar nu staat ook haar tegenspeler Ansel Elgort op de kaart.

De 23-jarige New Yorker speelde in The Fault in Our Stars een kankerpatiënt, en deed dat met een ontwapenende naturel. Rond die periode zat hij ook in Men, Women & Children (met Timothée Chalamet), en Divergent, waar hij dit keer de broer van Woodley speelde. Hij nam diezelfde rol ook op in de sequels Isurgent en Allegiant. Daarna leek er even niets bijzonders te komen, maar afgelopen jaar brak Elgort ineens toch door, met zijn heerlijke hoofdrol in het entertainende Baby Driver, waarvoor hij onverwachts een Golden Globenominatie kreeg.

Wat mogen we nog verwachten? Het lauw onthaalde moordmysterie November Criminals gaat geruisloos voorbij. Billionaire Boys Club lijkt interessant, al was het maar omdat we er wellicht Kevin Spacey voor het laatst aan het werk zullen zien. Daarna volgt de hoofdrol in The Goldfinch, naar de indrukwekkende roman Het Puttertje van Donna Tartt.   

Elgort lijkt met gemak door zijn films te wandelen. Een ontegensprekelijke charme maakt dat hij overal mee wegkomt. Zijn vertolkingen lijken doordacht en bestudeerd, maar vooral volkomen natuurlijk en schijnbaar spontaan en losjes uit de mouw geschud. Een plezier om bezig te zien, of te volgen op Twitter

Elgort en Timothée Chalamet zijn overigens ex-klasgenoten en goede vrienden, wat ook blijkt uit zijn instagram

CLAIRE FOY

33 is ze al, deze Engelse schoonheid die afgelopen jaar doorbrak dankzij haar rol als de jonge Elizabeth in de veelgeprezen televisiereeks The Crown, waarvan ze intussen het tweede seizoen heeft ingeblikt (meteen ook het laatste voor haar want haar personage wordt een flink pak ouder in seizoen drie).

Dat we er echter vanuit gaan dat Foy weldra een grote naam is in Hollywood, ligt niet alleen aan het succes van deze reeks. De eerste grote filmrol van deze stralende actrice die je als een zusje van Emily Blunt zou kunnen beschouwen, is namelijk die van Lisbeth Salander in The Girl in the Spider’s Web, het langverwachte vervolg op The Girl with the Dragon Tattoo, waarin ze dus Rooney Mara zal vervangen. Geen gemakkelijk taak, lijkt ons. 

Tegelijk speelt Foy ook met Andrew Garfield in het drama Breathe en staat ze aan de zijde van Ryan Gosling in Damien Chazelle’s biografische prent First Man, over Neil Armstrong. Een derde interessante productie waarin we haar in 2018 aan het werk zien, is Unsane van Steven Soderbergh, dat volledig met een iPhone werd opgenomen.

Foy begon haar carrière met veelbelovende vertolkingen in degelijke Britse televisieproducties. Wolf Hall, de prestigieuze en bekroonde miniserie uit 2015, liet haar voor het eerst echt opvallen en heeft dan ook tot haar casting in The Crown geleid. Voor deze alom geprezen reeks werd Foy o.a. beloond met een Golden Globe en een Bafta.

De combinatie van Britse gratie en het talent om heel diverse personages te vertolken, zet Foy op de kaart naast Keira Knightley, Rosamund Pike en Carrey Mulligan, maar het is afwachten of ze ook de volgende Kate Winslet kan worden. 

ALEX GARLAND

De Brit Alex Garland valt geenszins nog een nieuwkomer te noemen. De 47-jarige schrijver en scenarist draait immers al een tijdje mee. Hij brak halfweg de jaren ’90 door als romanschrijver, met het grandioze The Beach. Er volgden nog twee andere, minder succesvolle romans, maar in 2000 al werd The Beach verfilmd. Het resultaat was stukken minder intens dan het bronmateriaal, maar de samenwerking met regisseur Danny Boyle kreeg wel een vervolg. Garland fungeerde als scenarist van de heerlijke horrorprent 28 Days Later… en de science-fictionthriller Sunshine. Nadien bewerkte Garland ook nog het goed onthaalde Never Let Me Go en Dredd,  een zeer te appreciëren actieprent gebaseerd op de strip Judge Dredd.

In 2014 debuteerde Garland als regisseur. Hoewel hij cinematografisch een groentje was, werd Ex Machina één van de visueel meest imponerende prenten van het jaar. Het verhaal was meeslepend, de cast was meesterlijk (Domhnall Gleeson, Oscar Isaac en Alicia Vikander stonden alle drie op de rand van de doorbraak), de speciale effecten wonderbaarlijk. Niettemin bleek Ex Machina een vrij goedkope film, die daardoor echter makkelijker als arthouseprent werd weggezet en die bij ons geen groot publiek wist te bereiken. Er volgden echter wel - geheel terecht - een Oscar voor de visuele effecten en een nominatie voor Garland als scenarist. Het is dus zeker uitkijken naar wat hij als filmmaker als tweede film uit zijn hoed zou toveren. 

Annihilation verschijnt in 2018. Dit veelbelovende sciencefictiondrama met Natalie Portman en Jennifer Jason Leigh doet ons beslist watertanden. Een conflict tussen de producers – één van hen vond de prent ‘te intellectueel’ – heeft er echter voor gezorgd dat de prent enkel in de VS en Canada de bioscoop zal halen en in de rest van de wereld in première zal gaan op Netflix.

Laat ons maar veronderstelln dat de kwaliteiten van Annihilation echter voldoende erkend zullen raken en Garland deze teleurstelling als cineast vast te boven zal komen, zodat hij ons nog veel meer van zijn fascinerende fantasieën kan brengen. 

BARRY KEOGHAN

U zag Dunkirk en dacht: wat een euh… apart joch heeft Christopher Nolan uitgekozen voor de rol van de jonge scheepsmaat George op de vissersboot die de gestrande Britse soldaten tracht te redden. Deze niet meteen aantrekkelijk te noemen jonge Ier wist echter zijn personage sterk neer te zetten en wist ons door zijn tragische lot zelfs bij te blijven.

En dan bekijk je The Killing of a Sacred Deer. De opdringerige tiener die Colin Farrell vraagt of hij zijn borsthaar mag zien en wiens voeten door Nicole Kidman gekust worden, komt je bekend voor. Het is de 25-jarige Barry Keoghan opnieuw, die voor deze ijselijke vertelling uit een heel ander acteervaatje tapt en de volledige beleving van de film op zijn conto blijkt te mogen schrijven. Zijn griezelige, even aandoenlijke als bedreigende vertolking valt na afloop moeilijk van de kijker af te schudden. Ja, dat is diezelfde kerel uit Dunkirk en ja, wat een ontdekking. 

Keoghan lijkt gelanceerd te zijn. Na kleine rollen in een hele reeks weinig bekende producties, wist hij in twee van de meest spraakmakende films van 2017 te verschijnen. Er volgen vast nog meer opvallende rollen voor deze jongeman met de verfrommelde tronie. Niet aantrekkelijk, durfden we dat te noemen. Charisma te over nochtans. En dat voor een kerel die opgroeide in pleegzorg.

Staan in 2018 op de kalender: het Ierse drama Black 47 en de niet meteen veelbelovende heistmovie American Animals. Er zit meer in, Barry, en we zijn héél benieuwd. Je kan hem ook volgen op Instagram.

RILEY KEOUGH

Ze is 28 en heeft haar wereldberoemde grootvader Elvis Presley nooit gekend, maar stilaan is deze vlam in de Hollywoodpan bezig aan een eigen carrière waarmee ze de acteerperikelen van The King moeiteloos overtroeft – wat op zich niet zo’n kunst is natuurlijk.

Deze straffe dame debuteerde op haar 21e in The Runaways met de al even ongetemde Kristen Stewart (met wie ze sindsdien wel eens verward wordt). Het afschuwelijke Jack and Diane maakte ze meteen goed met een bijrol in Magic Mike, waarna ze één van de vijf nimfen (de roodharige) speelde in Mad Max: Fury Road.

Tot op dat moment kon je Keough nog makkelijk klasseren als een starlet die in het voetspoor van haar bekende familie wil treden, maar stilaan kregen haar rollen meer karakter en viel de uiterlijke vergelijking met Drew Barrymore weg. Keough kun je dan ook niet meteen veel schattigheid toedichten.

Riley Keough liep pas echt in de kijker met haar hoofdrol in de televisiereeks The Girlfriend Experience, waarvoor ze een Golden Globenominatie kreeg. Daarna volgden markante en heel gevarieerde rollen in de grandioze horrorprent It Comes at Night, het innemende American Honey en het amusante Logan Lucky, waarin ze de zus van Channing Tatum en Adam Driver speelt.

In 2018 treffen we Keough in The House that Jack Built van Lars Von Trier, The Discovery met Robert Redford en Hold the Dark van Jeremy Saulnier (Green Room, Blue Ruin). Het is duidelijk dat Hollywood deze vurige deerne ontdekt heeft, maar ze nog niet meteen voor hapklare cinema gaat. We Love You Tender, Riley! 

Je kan haar belevenissen volgen op Instragram en Twitter.

BEL POWLEY

Van een opmerkelijke verschijning kun je gerust spreken bij het aanschouwen van deze 25-jarige Britse roomsoes. 2015 was het doorbraakjaar van de ietwat koddige Powley, toen ze na enkele tv-verschijningen de hoofdrol kreeg in zowel de vermakelijke komedie A Royal Night Out als in het controversiële, verfrissende The Diary of a Teenage Girl.

In die film speelt Powley een tiener wiens seksuele ontwaken haar anders laat kijken naar haar eigen lichaam – wat zowel voor grappige als voor verrassend oprechte scènes zorgde waarin de jonge actrice all the way ging. Haar onweerstaanbare vertolking trok meteen alle aandacht en leverde haar meteen heel wat prijzen op.

De daaropvolgende filmkeuzes zijn vooralsnog weinig bijzonder – Equals met Nicholas Hoult en Kristen Stewart, de thriller Detour (waarvan de medeacteur Tye Sheridan hieronder te vinden is) – maar uit wat daarna komt mag duidelijk blijken dat Powley haar indringende blik vooral zijn werk wil laten doen in een variatie aan producties die niet meteen voor het popcornsucces gaan. Naast de populaire Netflixserie Carrie Pilby, zal ze te zien zijn naast Matthew McConaughey in White Boy Rick en speelt mee in het regiedebuut van Kirsten Dunst, The Bell Jar

Bel Powley tref je ook aan op Instragram

TYE SHERIDAN

Nog maar 21 is deze Texaan, maar de staat van dienst van Tye Sheridan is al indrukwekkend. U zag hem vast als broekie in het magistrale Tree of Life, waarin hij één van de drie telegenieke zoontjes speelde van Brad Pitt en Jessica Chastain. Dat was een prima startschot, blijkbaar, want kort nadien kreeg hij voorname rollen in zowel het erg mooie Mud (naast Matthew McConaughey en Reese Witherspoon) en Joe, zowat de enige goeie film die Nicolas Cage deze eeuw gemaakt heeft.

In beide producties straalde Sheridan iets onverzettelijks uit, een dapper betoog tegen zijn eigen tragiek. In de daaropvolgende rollen zat minder gravitas en Sheridan leek op zoek naar een eigen stijl. Zowel The Forger (met John Travolta en Christopher Plummer), het onbekende Last Days in the Desert (met Ewan McGregor) als de bedroevende thriller Dark Places (met Chloë Grace Moretz) brachten weinig teweeg.

Iets degelijker waren de trhiller Detour (met Bel Powley, zie hoger) en het drama The Stanford Prison Experiment, maar de eerste rol die echt weer van betekenis is, is die van Cyclops in X-Men: Apocalypse, al is Sheridan maar één van de vele kleine spelers tussen tal van grote sterren. Maar zoals hij in deze prent deel uitmaakt van een nieuwe generatie X-men, lijkt Hollywood hem klaar te willen stomen voor meer.

En dat komt er aan. In het op Sundance bekroonde drama The Yellow Birds acteer Sheridan naast Jennifer Aniston en Alden Ehrenreich (zie hoger), en daarnaast herneemt hij de rol van Cyclops in X-Men: Dark Phoenix. Als er echter één film is die Sheridan’s carrière mogelijk zal definiëren, is het de hoofdrol in Ready Player One, het grootse actiespektakel van Steven Spielberg, dat we in 2018 te zien zullen krijgen. Spielberg heeft altijd al een neus voor goeie casting gehad en zal zich zijn keuze voor Sheridan geenszins beklaagd hebben, durven we veronderstellen. 

Benieuwd wat dan gaat volgen en afwachten of Sheridan als volwassene nog aan de dramatische verwachtingen kan voldoen, als zijn tienerprésence is uitgewerkt.  

ANYA TAYLOR-JOY

In Hollywood lopen tientallen en tientallen inwisselbare jonge actrices rond die zich dan ook nog eens moeilijk van elkaar kunnen onderscheiden omdat ze allemaal dezelfde soort rollen aangeboden krijgen. Anya Taylor-Joy heeft zich al na enkele rollen kunnen profileren als een bezwerende verschijning, wat zeker te danken is aan het feit dat ze vooral horrorthrillers op haar naam heeft staan. De 21-jarige Amerikaanse met Schots, Argentijns en Spaans bloed in de aderen heeft dan ook een niet te vergeten blik in de ogen. 

Taylor-Joy maakte haar filmdebuut als hoofdpersonage in het macabere The VVitch, een arthousehorrorhit waarin ze meesterlijk laveerde tussen angstaanjagend en meelijwekkend. Vervolgens was ze het enigmatische en opnieuw scary titelpersonage in het iets minder intense Morgan. M. Night Shyamalan castte haar vervolgens als het 'rare' meisje in Split, een rol die ze opnieuw zal opnemen in de sequel Glass (tevens een vervolg op Unbreakable). 

Met de veelbelovende thriller Thoroughbreds, de iets minder veelbelovende horrorprenten Marrowbone en The New Mutants, lijkt Taylor-Joy zich nog vooral binnen één genre te manifesteren, wat nog niet meteen op veelzijdigheid wijst. Een rol in het drama The Sea Change kan al een aanzet zijn tot een breder speelveld, maar niettemin lijkt deze intens acterende twintiger klaar voor meer en groter. Je zal niet meer aan haar blik kunnen ontkomen, op het witte doek of op Instagram en op Twitter niet aan haar emoticons. 

TESSA THOMPSON

De op één na oudste in deze lijst en ook degene met de langste staat van dienst, hoe kan het dat de 34-jarige Tessa Thompson zich nu pas echt in de kijker werkt? Moet zij als woman of color harder vechten voor dat plaatsje aan de top?

Thompson begon haar acteercarrière bij de televisie en viel voor het eerst op in Veronica Mars, waarin ze twee seizoenen te zien was. Daarna volgende tal van gastrollen en kleine rollen in onbetekenende films. Thompson leek er niet in te slagen zich echt te profileren, al had ze in het theater intussen wel succes geboekt.

Met Dear White People veranderde alles. Deze gevatte en bekroonde komedie gaf de vurige Thompson de kans zich van vele kanten te laten zien, met een mooi uitgewerkt personage. In dat zelfde jaar zat ze ook het bekende drama Selma. In beide films speelde Thompson een activiste voor de rechten van zwarten in de VS, maar beiden in een heel andere context.

Thomsons heeft doorheen haar acteercarrière gestreden voor personages die afwijken van stereotypen. In Creed, het boksdrama waarin Sylvester Stallone opnieuw Rocky speelde, wist ze het beste te maken van een potentieel ondankbare rol. Maar de bal was wel aan het rollen.

Er kwam een belangrijke rol in de populaire serie Westworld, ze mocht Valkyrie spelen in Thor: Ragnarok (en zal dit personage wellich ook nog in andere Marvelverfilmingen spelen) én zal ook nog eens te zien zijn in Annihilation, de tweede film van Alex Garland (zie hoger), waarin ze aan de zijde staat van Natalie Portman en Jennifer Jason Leigh.

Deze drie rollen tonen Thompson als een strijdvaardige, sterke vrouw waar Hollywood stilaan niet meer om heen kan. Leer jaar kennen op Twitter en Instagram

 

Volg KUTFILM op Facebook en Twitter

 

Sven De Schutter