Eurovison Song Contest: The Story of Fire Saga

Genre: Komedie | Duur: 2u05 | 2020 | Release: 26 Juni 2020 | Land: VS | Regie: David Dobkin | Cast: Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Mikael Persbrandt, Pierce Brosnan, Melissanthi Mahut

Meer dan zestig jaar lang al, is het Eurosongfestival een fenomeen. Kenners en critici zullen het er echter over eens zijn dat dit evenement zijn focus van verbroedering en cultuuroverbrugging al een tijdje kwijt is en de acts tegenwoordig vooral getuigen van muzikale eenheidsworst en excessieve outfits. Stof genoeg om er een komedie uit te puren, al is het vreemd dat Hollywood brood zag in een strikt Europees evenement.

Will Ferrell kruipt alweer in de huid van een loser. Dit keer is hij de IJslandse zanger Lars, die een duo vormt met de lieflijke Sigrit. Hun droom om ooit aan het eurosongfestival mee te doen, lijkt onbereikbaar wegens gebrek aan talent en professionalisme. Een vreemde wending lanceert het klungelige stel echter toch het eurosonguniversum in.

Verrassend genoeg lijken de makers van deze Netflixkomedie perfect aan te voelen waarmee je dit liedjesspektakel belachelijk kunt maken. De liedjes, outfits en choreografieën die we te zien krijgen, lijken haast echt bedacht voor het songfestival. Maar een spot-on parodie is dit echter helemaal niet. De langgerekte, vergezochte plot zit vol flauwiteiten en lijkt finaal toch erg snel en zonder een kritische bril bij elkaar geschreven te zijn. Lars is daarnaast - zoals wel meer Ferrellpersonages - zo'n idioot dat je hem als kijker helemaal geen overwinning gunt en is als protagonist dan ook veel te zwak. Dan Stevens (Downton Abbey, The Guest) verrast als de Russische kandidaat Alexander, met een vertolking die je nu en dan doet grijnzen. Maar dan nog blijkt presentator Graham Norton, die zichzelf speelt, voor de meest komische momenten te zorgen.

Niet bijster grappige komedie waarin Will Ferrell alweer een dikke loser speelt.

Ergens halverwege laat de prent een aantal van de recente winnaars opdraven in een half-geinige sing-a-long die als nadrukkelijke traktatie voor de fans lijkt te dienen en de liefhebbers vooral het gevoel moet geven dat er niet echt gespot wordt met dit liedjesfestijn. Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga - wat een ongeïnspireerde titel trouwens - wordt daardoor eigenlijk nog zoutlozer. Deze  routineuze komedie doet je dus hoogstens nu en dan eens glimlachen. Hadden we iets anders dan gemakzuchtige flauwekul mogen verwachte van Ferrell en regisseur David Dobkin (Wedding Crashers)?

Fire Saga wint niet doordat ze in de finale plots een ander - veel beter - lied kiezen. Maar ze komen wel als succesduo op de kaart te staan.