Netflix: de redder in nood?

Mocht iemand ons tien jaar geleden voorspeld hebben dat er iets als Netflix zou komen, een laagdrempelig, goedkoop en handig platform waarop je schijnbaar uitgebreid series en films kan bekijken, we zouden het amper kunnen geloofd hebben. Tegenwoordig is deze streamingservice een begrip en voor velen zelfs een verslaving. De coronacrisis heeft de populariteit een flinke boost gegeven en stelde ons in staat om ons al die weken ten volle tot couch potatoes te ontwikkelen. Maar in welke mate is dit nu echt een godsgeschenk voor filmliefhebbers? 

Series

Netflix, dat sinds 2014 in België actief is en wereldwijd meer dan 140 miljoen abonnees heeft, wist aanvankelijk de kijker te lokken door het aanbieden van heel wat populaire televisieseries. Aangezien een groot deel van de fictie op het kleine scherm kwalitatief gezien niet moet onderdoen voor de doorsnee filmproductie, is dat dus een aantrekkelijk gegeven. Bingewatchen tot je er bij neervalt, altijd en overal wat te bekijken. Dat we daardoor minder kritisch lijken te worden en soms zonder veel nadenken de ene serie na de andere verteren zonder die echt nog ten volle te appreciëren, is een nadeel. 

Maar alles welbeschouwd is ook Netflix uitputbaar: de televisiereeksen die echt de moeite zijn, uitblinken in originaliteit of echt definiërend zullen zijn voor deze tijd, zijn niet gering maar op een bepaald moment heeft een doorsnee seriefanaat de toppers allemaal wel gezien. Dan daal je onbewust de kwaliteitsberg af en voor je het weet kijk je naar routineuze middelmatigheid. En zeggen dat er nog heel wat toptelevisie bestaat die niét op Netflix te zien is. 

Films

Maar hoe zit het met de films? Netflix dient al geruime tijd als eerste medium voor een aantal Hollywoodproducties die misschien nog niet zo fameus van kwaliteit zijn en ons wellicht niet meteen naar de bioscoop zouden weten te lokken, maar waar alleszins al heel wat grote namen aan verbonden zijn. Echte prijzenpakkers en meestwerken zijn er nog maar in beperkte mate uit voortgekomen - Roma als grandioze uitzondering - maar Netflix wint voortdurend aan impact, dus wie weet wat nog komen zal. Intussen is het voor filmmakers met faam geen schande meer om met Netflix in zee te gaan, al zien velen met de première op de betaalzender graag een cinemarelease gepaard gaan. 

Maar hoe goed of hoe slecht een Netflixfilm ook is, we verteren deze producties soms te snel en te makkelijk om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Premières op Netflix worden amper aangekondigd. We zien de trailers niet op televisie of in de cinema, we zien geen promotie in het straatbeeld, ze krijgen amper recensies in de mainstream media. Ze lijken dus heel even hevig te bestaan, worden vliegensvlug en zonder veel poeha geconsumeerd, om daarna geruisloos op te gaan in de archieven. Een bioscoopfilm vraagt nog onze moeite om ons te verplaatsen, bekijk je misschien eerder in gezelschap, gaat al dan niet gepaard met een nabeschouwing bij een drankje, verschijnt enkele maanden later dan op DVD of VOD waarna je die herbekijkt of inhaalt wat je gemist hebt. Of je dan een goede of slechte film hebt gezien, de release laat de film even echt bestaan. Het is onze voorzichtige vaststelling dat de beleving bij een Netflixfilm, die je bij wijze van spreken in je middagpauze kan bekijken, daarentegen steeds futieler wordt. We gaan films bekijken in een patroon, zoals eten en slapen, kijken zonder veel afwegingen. Vandaag een thriller, morgen een romantische prent, zoals we spaghetti afwisselen met sushi of biefstuk. 

En zo groeit dus de kans dat we amper nog gaan oordelen over wat we te zien kregen, zelfs vandaag al vergeten zijn waar we gisteren bij in slaap vielen. Zo er nog een appreciatie is voor een film, dan is het meestal  simpelweg 'goed' of 'slecht'. Dat duimpje dient dan overigens enkel het algoritme dat jou je volgende aanrader moet bieden en het lijkt ons sterk dat het Netflix wat kan schelen wat je oordeel is. Dat laten we bij Kutfilm vooralsnog niet graag gebeuren. We zetten daarom maar eens wat Netflixproducties op een rijtje, gerangschikt naar kwaliteit, om de filmconsument weer op de goede weg te zetten, zeker nu een pandemie ons in zijn greep  heeft.

In dit overzicht nemen we voor alle duidelijkheid ook films op die niet door de streamingdienst zelf geproduceerd werden. 

 

**** (uitzonderlijk goed)

The Age of Innocence

Birdman

Call Me by Your Name

Children of Men

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Gravity

Hugo 

Inception

Jim & Andy: The Great Beyond

La La Land

Marriage Story

The Matrix

Mean Streets

Monty Python and the Holy Grail

Roma

Spirited Away

The Wolf of Wall Street

 

*** (zeer goed)

Annihilation

The Ballad of Buster Scruggs

The Breadwinner

Captain Phillips

Castle in the Sky

Coco

De rouille et d'os

The Departed

Easy Rider

Edge of Tomorrow

Forrest Gump

Hereditary

Hostiles

Interstellar

The Irishman

Jarhead

Kicking and Screaming

The Life of Brian

A Man for All Seasons

Memento

The Meyerowitz Stories (New and Selected)

Mission: Impossible - Fallout

Okja

The Post

Prisoners

Roman J. Israel, Esq.

Spotlight

Steve Jobs

The Two Popes

Uncut Gems

Wind River

 

** (goede film)

50/50

Arrietty

Aterrados

The Big Short

Bird Box

Birthmarked

Blade of the Immortal

Body of Lies

Breakfast at Tiffany's

Carrie Philby

Cities of Last Things

Clueless

The Curious Case of Benjamin Button

Cut Bank

Dirty Harry

The Disaster Artist

Dolemite is My Name

The Dressmaker

Equals

Free Fire

Gone Girl

The Great Gatsby

The Hateful Eight

The Highwaymen

Hold the Dark

I Am Mother

I Don't Feel at Home in This World Anymore

I KIll Giants

In the Shadow of the Moon

The Intern

Jack the Giant Slayer

Juanita

The King

The Laundromat

Logan Lucky

Miss Sloane

The Most Hated Woman in America

The Night Comes for Us

Patriots Day

Pride & Prejudice

Private Life

The Platform

The Reader

Ready Player One

Room

Schone Handen

The Silence

Silver Linings Playbook

Sixteen Candles

Solace

Sully

Triple Frontier

Tully

Unbroken

V for Vendetta

Velvet Buzzsaw

War Dogs

 

* (nog enigszins te pruimen)

Adrift

Along with the Gods: the Two Worlds

The Apostle

The Bad Batch

Bastaard

Bastille Day

The Blind Side

Bright

Bullet Head

Cam

Closer

The Cloverfield Paradox

Crazy, Stupid, Love

Dumplin'

Easy A

De Eetclub

Esio Trot

Extraction

Free State of Jones

Game Night

Gangster Squad

Gerald's Game

The Giver

High Flying Bird

Hush

In the Heart of the Sea

Isn't It Romantic?

Kill the Irishman

Legend

Les Misérables

Mudbound

Operation Finale

Outlaw King

Patser

The Perfection

Professor Marston and the Wonder Woman

Ricki & The Flash

Rules Don't Apply

Serena

Shaun of the Dead

Six Days

Special Correspondents

Spy Time

Suite française

Tallulah

The Theory of Everything

A Walk in the Woods

Zoe

NUL (te mijden dus)

The 15:17 to Paris

Anon

Bad Neighbours 2

Beach Rats

Collateral Beauty

Come Sunday

Did You Hear About the Morgans?

Dirty Grandpa

The Discovery

Dying of the Light

Earthquake Bird

Father Figures

Flatliners

Focus

Forsaken

Geostorm

Goat

Horrible Bosses

In the Tall Grass

Just Like Heaven

Justice League

King Cobra

Kong: Skull Island

The Last Laugh

The Last Thing He Wanted

Leatherface

Malevolent

Mamma Mia!

Mothers and Daughters

Murder Mystery

Mute

Otherhood

Our Souls at Night

The Prince

Return to Sender

Rough Night

She's Funny That Way

Shut In

Sleepless

Spenser Confidential

Unicorn Store

Valerian and the City of a Thousand Planets

War Machine

Whinchester

Wounds

 

Sven De Schutter